スポーツ健康学部Faculty of Sports and Health Studies
LANe200IA(英語 / English language education 200)総合英語Ⅳ(a)English IV(a)
(3)
式町 眞紀子Makiko SHIKIMACHI
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | スポーツ健康学部Faculty of Sports and Health Studies |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | M0132 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 金3/Fri.3 |
科目種別Class Type | 語学 |
キャンパスCampus | 多摩 |
教室名称Classroom name | 健206 |
配当年次Grade | 2 |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | ( )カッコ内数字はクラスを示しています。 |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリーCategory |
総合教育科目 外国語科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
This is a compulsory language course aimed at fostering practical English skills for effective intercultural communication. This course is basically designed to build reading strategies such as scanning and skimming for a variety of texts to improve reading comprehension skills. Students will expand their reading vocabulary to understand different types of materials in English and become familiar with text organization. Students will learn skills such as discerning the main idea and supporting ideas of reading selections to build accurate reading skills. Communication skills will be reinforced through classroom activities such as oral summaries and presentations.
Learning Objectives]
By the end of the course, students should be able to do thefollowings:
― Acquire fundamentals of English 4 skills; Reading, Listening, Speaking, and Writing.
― Understand how to connect English texts.
― Develop critical thinking skills.
[Learning Activities Outside of Classroom]
You need to spend the same amount of time as the lesson itself for self-study both preview and review. Be sure to review what has been said during class to prepare yourself for next class.
[Grading Criteria / Policy]
40%: Participation in class activities.
40%: Examinations (Midterm / Final).
20%: Assignments and Quizzes.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
必修英語カリキュラムの一環としてコミュニケーション能力の修得を目指し、英語の基礎力および応用力を培うことを主眼とする。本科目では、ネイティブスピーカーにとって自然な表現で書かれた、オーセンティックな英文に数多く触れることを基本とする。英語は目的ではなくコミュニケーションのツールである。したがって、語彙とともに表現力を磨くために辞書の用例も積極的に参照し、また日本語の固有名詞や慣用表現など、たとえば非英語言語を英語ではどのように表すかというタスクを設定した場合は、パラフレーズやリフレーズの訓練の機会とみなし、プレゼンテーションも取り入れ、具体的かつ主体的に英語運用力を高めていく。
到達目標Goal
(1)正確な読解をもとに語彙力の強化と文章構成の理解を深めて、自分の意見や主張を英語で表現できる。
(2)日本の歴史について英語で学び、英語によって説明できるようになる。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
前半と後半に分け、前半を講読による内容理解を中心として行い、後半は内容に関連した練習問題(語彙・正誤判断・サマリー作成)を行う。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:ガイダンス
(1)授業に関する一般的な説明や自己紹介(2)イントロダクション「日本の歴史を英語で表すことについて」
2[対面/face to face]:Chapter 1: "The Jomon Period"
Answer Grammar and Skills questions before class. During the lesson, students will compare answers, and revise your answer if needed.
3[対面/face to face]:Chapter 2: "The Yayoi Period"
Answer Grammar and Skills questions before class. During the lesson, students will compare answers, and revise your answer if needed.
4[対面/face to face]:Chapter 3: "The Tumulus Period"
Answer Grammar and Skills questions before class. During the lesson, students will compare answers, and revise your answer if needed.
5[対面/face to face]:Chapter 4: "The Asuka Period (Part 1)"
Answer Grammar and Skills questions before class. During the lesson, students will compare answers, and revise your answer if needed.
6[対面/face to face]:Chapter 5: "The Asuka Period (Part 1)"
Answer Grammar and Skills questions before class. During the lesson, students will compare answers, and revise your answer if needed.
7[対面/face to face]:Presentation Day (1)
Review the articles from Chapter 1 to 4, memorise key expressions, phrase for the presentation. During the lesson, students will give presentations and exchange comments each other.
8[対面/face to face]:Chapter 6: "The Nara Period"
Answer Grammar and Skills questions before class. During the lesson, students will compare answers, and revise your answer if needed.
9[対面/face to face]:Chapter 7: "The Heian Period"
Answer Grammar and Skills questions before class. During the lesson, students will compare answers, and revise your answer if needed.
10[対面/face to face]:Chapter 8: "The End of the Heian Period and the Rise of the Bushi (Samurai)"
Answer Grammar and Skills questions before class. During the lesson, students will compare answers, and revise your answer if needed.
11[対面/face to face]:Chapter 9: "The Kamakura Period (Part 1)"
Answer Grammar and Skills questions before class. During the lesson, students will compare answers, and revise your answer if needed.
12[対面/face to face]:Chapter 10: "The Kamakura Period (Part 2)"
Answer Grammar and Skills questions before class. During the lesson, students will compare answers, and revise your answer if needed.
13[対面/face to face]:Presentation Day (2)
Review the articles from Chapter 5 to 9, memorise key expressions, phrase for the presentation. During the lesson, students will give presentations and exchange comments each other.
14[対面/face to face]:Review
Students should prepare by reviewing the vocabulary and contents of previous units. Problems and misunderstandings will be addressed in class.
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
予習、復習ともそれぞれ2時間。理解のよすがとなるように、テレビなどの歴史番組やドキュメンタリー番組の視聴や、美術館や博物館の関連企画等の鑑賞など、学外での学習時間を積極的に増やすことが望ましい。その際、英文のキャプションやパンフレットにも目を配り、英語ではこのように表現するのか、という気づきにもつなげると良い。
テキスト(教科書)Textbooks
五十嵐昭人 The General History of Japan『英語で学ぶ日本の歴史』南雲堂、2016、ISBN: 9784853178248
参考書References
(1)小西友七『英語のしくみがわかる基本動詞24』研究社、2016年
(2)英和辞典(紙または電子版)。なお、スマートフォンの辞書アプリは学習向けに不十分であることから、教室での使用を禁じる。不要の行為は授業参加態度(成績評価の方法と基準参照)から減点する。
成績評価の方法と基準Grading criteria
試験40%:理解度の確認。小テスト20%:各課の仕上げに行うディクテーションなどを対象とする。平常点40%:積極的な取り組みや探求心を評価する。プレゼンテーションの実施も含まれる。なお、適宜実施するプレゼンテーションは授業内で行うことからも、平常点評価と連動する点に留意すること。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
「リズムをつけて読むと内容が理解しやすくなると感じた。」、「(答えが)なぜそうなるのか、根拠を以て答えられるように問題に取り組むようになった。」など、学生の手ごたえに結び付けられるよう、臨機応変な授業運営を心掛けたい。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
学習支援システムにアクセスしやすい環境。授業連絡、課題指示などは同システムを通じて行う。必ずメール転送設定を行うこと。
その他の重要事項Others
学生の理解度によって、進度を適切に調整する場合がある。