スポーツ健康学部Faculty of Sports and Health Studies
LANe100IA(英語 / English language education 100)総合英語Ⅱ(b)English II(b)
(2)
蒔田 裕美Hiromi MAKITA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | スポーツ健康学部Faculty of Sports and Health Studies |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | M0101 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 金2/Fri.2 |
科目種別Class Type | 語学 |
キャンパスCampus | 多摩 |
教室名称Classroom name | 健108 |
配当年次Grade | 1 |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | ( )カッコ内数字はクラスを示しています。 |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリーCategory |
総合教育科目 外国語科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
This course deals with four basic English skills. In order to improve these skills, we will mainly do the following tasks; (1)learn the pronunciation of English to enhance listening and speaking skills (2) learn the basic skills of paragraph writing, and (3) write essays and make presentations based on the knowledge acquired.
The goals of this class are to (1) learn useful English expressions used in different contexts (2) learn how to write essays effectively, and (3) feel confident in giving presentations in English.
Students must undertake assigned homework activities and prepare for upcoming discussions, presentations and writing. Your study time will be more than two hours for a class.
Grading will be decided based on the final presentation (50%) and the essay (50%).
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
本科目の目的は、学生が自信を持って英語でコミュニケーションをとれるように英語の総合的なフォー・スキルズ(リスニング、スピーキング、リーディング、ライティング)を向上させることである。学生は効果的なプレゼンテーションの手法やエッセイの作成を通して、英語で自分の意見を発信することを目指す。
到達目標Goal
1 学生が様々な場面で役立つ英語表現を学び、実践的なコミュニケーション能力を身につけることができる。
2 学生はアカデミック・ライティングで用いられるパラグラフの概念を学び、パラグラフの集合体であるエッセイを書くことができる。
3 学生が効果的なプレゼンテーションスキルを身につけ、自信を持って英語で意見を発信できるようになる。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
最初に発音記号、英語特有の音声変化、リズムを指導するので、積極的に発声練習を行うこと。ペアワークを通して、様々な場面で役立つ英語表現をアウトプットしながら実践的なコミュニケーション能力を培っていく。クラスメート全員の前で実施するプレゼンテーションと期末課題のエッセイについては、グーグルクラスルームを通して全員にフィードバックを行う。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:Unit6: Transitions (2)
Discuss Changes Caused by Technology, Describe an Important Transition in Your Life
2[対面/face to face]:Unit7: Things that Matter (1)
Discuss Spending Habits, Talk about Needs and Wants, Discuss What Makes People’s Lives Better
3[対面/face to face]:Unit7: Things that Matter (2)
Talk about Different Lifestyles, Set Priorities
4[対面/face to face]:Unit8: Conversation (1)
Talk about Consequences, Discuss Ways to Solve Future Problems, Describe a Situation
5[対面/face to face]:Unit8: Conversation (2)
Discuss Conservation Projects, Explain a Conservation Issue
6[対面/face to face]:Unit9: Life Now and in the Past (1)
Discuss Life in the Past, Contrast Different Ways of Life, Talk about How Things Were Done in the Past
7[対面/face to face]:Unit9: Life Now and in the Past (2)
Discuss Life in the Past, Contrast Different Ways of Life, Talk about How Things Were Done in the Past
8[対面/face to face]:Unit10: Travel (1)
Talk about Organizing a Trip, Talk about Different Kinds of Vacations, Use English at the Airport
9[対面/face to face]:Unit10: Travel (2)
Discuss Travel, Describe a Cultural Event
10[対面/face to face]:Unit11: Careers (1)
Discuss Career Choices, Ask and Answer Job-Related Questions, Talk about Career Planning
11[対面/face to face]:Unit11: Careers (2)
Explain New Careers, Create a Personal Profile
12[対面/face to face]:Unit12: Celebrations (1)
Describe a Celebration, Compare Holidays in Different Countries, Express Congratulations and Good Wishes
13[対面/face to face]:Presentation and Self-evaluation
Make a 4 minute presentation and conduct a self-evaluation
14[オンライン/online]:Final Assignment
Submit a essay and check the feedback
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
授業前の予習として、テキストの単語の意味を調べ、演習問題に取り組んでおくこと。
授業後は、授業で学んだ発音や表現を実際に声に出して繰り返し練習し、プレゼン準備やエッセイの作成に備えること。本授業の予習と復習時間は各1時間を目安とする。
テキスト(教科書)Textbooks
Kristin L. Johannsen他『World English Level 2』National Geographic Learning、2022年
参考書References
授業時に適宜紹介する。
成績評価の方法と基準Grading criteria
Presentation 50%、Final Assignment (Essay)50%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
一方通行の授業にならないように学生が質問しやすい環境を整え、学習者の理解度に合わせた授業展開を心がけたい。また、ペアワークやディスカッションを増やし、学習者が主体的に取り組めるよう工夫したい。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
グーグルクラスルームを通して資料配布、課題作成、質問の受付やコメントのやりとりを行う。
プレゼンやエッセイの作成時期には、授業時にもノートPCがあると課題に取り組みやすい。