スポーツ健康学部Faculty of Sports and Health Studies
LANe100IA(英語 / English language education 100)総合英語Ⅰ(b)English I(a)
(4)
岸山 健Takeshi KISHIYAMA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | スポーツ健康学部Faculty of Sports and Health Studies |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | M0083 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 月3/Mon.3 |
科目種別Class Type | 語学 |
キャンパスCampus | 多摩 |
教室名称Classroom name | 健307 |
配当年次Grade | 1 |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | ( )カッコ内数字はクラスを示しています。 |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリーCategory |
総合教育科目 外国語科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
【Course outline】
In this class, we will use articles from Science Now, the online news of the science magazine Science, to introduce you to English sentences on a variety of topics, such as “Why Diets Fail" and "Cats’ Tongues Employ Tricky Physics.” The goal is to improve your vocabulary, reading comprehension, and logical thinking skills.
【Learning Objectives】
The goals of this course are threefold. First, students will develop vocabulary to the extent that they can translate important words and phrases from the textbook into Japanese and English. Students will also acquire reading comprehension skills to understand the concept of the "ladder of abstraction" and to be able to identify arguments and rationales. Finally, students will develop the logical thinking ability to structure arguments in consideration of the level of abstraction.
【Learning activities outside of classroom】
Students will be expected to have completed the required assignments after each class meeting. Your study time will be more than four hours for a class.
【Grading Criteria /Policy】
Ordinary score will be weighted 50% and basically all attendance is required to evaluate the level of participation in class. In-class examinations will be weighted at 50%, and tests and submissions in each class will be evaluated.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
本授業は科学雑誌 Science のオンライン版ニュース、 Science Now の記事を題材にし様々なトピックの英文(「ダイエットの難しさと脳の働き」や「猫がいかに効率よく下を動かして水を飲むか」など)に触れていきます。語彙力と読解能力、論理的思考力 の向上を目指す。
到達目標Goal
語彙力:教科書が扱う重要語句の8割を日英訳できる。
読解能力:「抽象の梯子」の概念を理解し、主張と根拠を特定できる。
論理的思考力:抽象度を考慮して議論を構成できる。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
2コマで1ユニットを進め、前半では語彙テストや映像教材、グループワークを用いた読解で記事の理解に努める。後半では前半の内容を理解しているかの確認や、記事にまつわる要約をグループワークとして行う。要約は提出物として扱い、各回でフィードバックを行う。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:オリエンテーション
前期の復習、試験などに関する説明。
2[対面/face to face]:Unit 7 Safe Passage for Salmon? (読解、リスニング)
英訳テスト、グループワークによる読解(和訳、要約)、Exercises
3[対面/face to face]:Unit 7 Safe Passage for Salmon? (要約)
Exercises、要約とグループでの共有
4[対面/face to face]:Unit 8 Face to Face with Human … (読解、リスニング)
英訳テスト、グループワークによる読解(和訳、要約)、Exercises
5[対面/face to face]:Unit 8 Face to Face with Human … (要約)
Exercises、要約とグループでの共有
6[対面/face to face]:Unit 9 Alien Gases in Our Atmosphere(読解、リスニング)
英訳テスト、グループワークによる読解(和訳、要約)、Exercises
7[対面/face to face]:Unit 9 Alien Gases in Our Atmosphere(要約)
Exercises、要約とグループでの共有
8[対面/face to face]:Unit 10 ‘Altitude Doping’ Has its limits(読解、リスニング)
英訳テスト、グループワークによる読解(和訳、要約)、Exercises
9[対面/face to face]:Unit 10 ‘Altitude Doping’ Has its limits(要約)
Exercises、要約とグループでの共有
10[対面/face to face]:Unit 11 When Pigeons Flock… (読解、リスニング)
英訳テスト、グループワークによる読解(和訳、要約)、Exercises
11[対面/face to face]:Unit 11 When Pigeons Flock… (要約)
Exercises、要約とグループでの共有
12[対面/face to face]:Unit 12 Japanese Guts Are Made for Sushi(読解、リスニング)
英訳テスト、グループワークによる読解(和訳、要約)、Exercises
13[対面/face to face]:Unit 12 Japanese Guts Are Made for Sushi(要約)
Exercises、要約とグループでの共有
14[対面/face to face]:まとめ
習熟度試験と解説
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
本授業の準備学習・復習時間は合わせて1時間半を標準とする。
1. 毎回の授業開始時に語句の英訳をテストするので備える。
2. 授業内で学習した表現の反復練習をする。
3. ニュースや映画など、普段の生活で英語に触れ関心を深める。
テキスト(教科書)Textbooks
教科書名: 『Science』で読む科学の世界 - Science Fair
著者: 野崎 嘉信, 松本 和子, Kevin Cleary
出版社: 南雲堂
定価 (税込): ¥ 2,090
ISBN: 978-4-523-17698-5 C0082
参考書References
必要に応じ適宜、紹介する。
成績評価の方法と基準Grading criteria
平常点(50 %):基本的に全出席を原則とし、授業への参加度を評価する。
授業内試験(50 %):各授業内のテストと提出物を評価する。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
本年度授業担当者変更によりフィードバックできません。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
初回での調査をもとにパソコンを利用の有無を決定する。
その他の重要事項Others
大学の行動方針レベルが2となった場合,この授業は原則としてオンラインで行う。詳細は学習支援システムで伝達する。