市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course
LANc200LA(中国語 / Chinese language education 200)中国語4ⅠChinese 4I
祝 振媛ZhenYuan ZHU
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | R7381 |
旧授業コードPrevious Class code | E5311 |
旧科目名Previous Class title | 中国語4Ⅰ(重点) |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 月3/Mon.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 市BT‐0509 |
配当年次Grade | 法文営2年 |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes |
定員制(30) |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
選択・必修Optional/Compulsory | |
カテゴリー(2017年度以降)Category (2018~) |
2017年度以降入学者 ILAC科目 200番台 外国語科目 4群[選択必修]外国語(諸外国語) |
カテゴリー(2016年度以前)Category (2017) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
This is the Chinese course for intermediate learners. The aim of this course is to acquire the upper intermediate level communication skills of Chinese. We will improve the skills of listening, speaking, reading and writing through studying pronunciation, grammar, conversation and composition.
〔Learning activities outside of classroom〕
The standard preparatory study / review time for this class is one hour in total.
〔Grading Criteria〕
The quiz and class participation at the beginning of each lesson will be 60% of the grades, and the mid-term and final exams will be 20% of the grades respectively.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
中国語1、中国語2で学習した内容を基礎とし、次のステップへ進む。
Class outline
Based o
n what you learned in Chinese 1 and Chinese 2, go to the next step in Chinese 1.
到達目標Goal
・中国語による基本的な日常会話を聞いて理解できる。
・基礎的な中国語を使って自分の意思を伝えることができる。
・ 中国の歴史、文化に対する関心を養う。
Can listen to and understand basic daily conversations in Chinese.
・ You can communicate your intentions using basic Chinese.
・ Foster interest in Chinese history and culture.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
各学部のディプロマ・ポリシーのうち、以下に関連している。法学部・法律学科:DP3・DP4、法学部・政治学科:DP1、文学部:DP1、経営学部:DP1、人間環境学部:DP2
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
本講義は授業の形態として、原則には面接授業を実施する。状況に応じて時にはzoomの授業をも行う。進度として、1課を2回の授業で進める。毎回の授業は概ねに次のように進める。1)小テスト(約25分) 2)テキストの学習(約40分) 3)文法に関する問題演習、会話の練習など(約35分)。 外国語を身につけるために継続的な学習が必要なので、毎回授業の始めに小テストを設ける。またこの授業は教室の中での学習と自宅での学習を組み合わせて展開することができる。課題等へのフィードバックは授業時間またはメールをも通じて行う。
This lecture is a form of lesson, and in principle, an interview lesson is conducted. A book that sometimes gives zoom lessons depending on the situation. As a progress, one lesson is advanced in two lessons. Each lesson generally proceeds as follows. 1) Quiz (about 25 minutes) 2) Text learning (about 40 minutes) 3) Grammar-related problem exercises, conversation practice, etc. (about 35 minutes). Because continuous learning is required to acquire a foreign language, a quiz will be set up at the beginning of each class. In addition, this lesson can be developed by combining learning in the classroom and learning at home. Feedback on assignments, etc. will be given through class hours or email.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:ガイダンス
授業概要の説明
2[対面/face to face]:第一課 『換銭』
結果補語:
「看到,吃到」
1 慣用句:挺+形容词+的
2 助動詞:「 要 」
3 副詞:「点儿」
文法問題の演習/会話
3[対面/face to face]:第一課 『換銭』
慣用句:
「除了 不用」
1 「太+形容词」
2 「就是」
文法問題の演習
4[対面/face to face]:第二課 『小学校门前』
存现文:
场所+动词+出现/存在
1「什么的」
2「等等」
文法問題の演習/会話
5[対面/face to face]:第二課 『小学校门前』
家族の称呼に関して:
「爷爷」「姥爷」
「奶奶」「姥姥」
1「着」:場所+動詞+着
2「在」:在+動詞
文法問題の演習/会話
6[対面/face to face]:第三課 『早上的公园』
感嘆文:
「多~啊」
健康についての諺を紹介、説明
文法問題の演習/会話
7[対面/face to face]:第三課 『早上的公园』
1「動詞+的」の名詞化
2「多+形容詞」
1「数詞+多」
2「怎么」
文法問題の演習/会話
8[対面/face to face]:文法問題の演習
第一課~第三課の勉強した内容の復習、確認
9[対面/face to face]:第四課『年轻人的就业观』
1「了」:変化を表す
2「又」:状況、動作の累加
「认为」/「觉得」:
人や事物に対する見方
文法問題の演習/会話
10[対面/face to face]:第四課『年轻人的就业观』
仮定を表す表現:
「如果」
部分的な否定を表す慣用句
「不都是」
11[対面/face to face]:第五課 『相亲』
1解釈、説明する語彙:「就是」
2体験を表す:「过」
1能願動詞:
「应该」
2推測の表現:
「听说」
12[対面/face to face]:第五課 『相亲』
慣用句:
「无论是~还是」
1「就」の使い方
2「很」の使い方
文法問題の演習/会話
13[対面/face to face]:第六課 『外甥的婚房』
1 副詞:
「毕竟」
2慣用句:「就要~了」
1「张」の使い方
2「本」の使い方
3「支」の使い方
文法問題の演習/会話
14[対面/face to face]:第六課『外甥的婚房』
復習
第一課~第六課勉強した内容の復習、文法問題の演習、確認
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
語学は復習が重要なので、授業後は音声を聞いたり、単語帳を作ったりするなど既習した内容をしっかり復習してほしい。また、付属の教材CDやhttp://fic.xsrv.jp/hosei/を活用し、習った内容をしっかり身につけるように努めてほしい。
本授業の準備学習・復習時間は、合わせて1時間を標準とします。
Since review is important for language learning, I would like you to thoroughly review what you have already learned, such as listening to audio and making vocabulary books after class. Also, please make use of the attached teaching material CD and http://fic.xsrv.jp/hosei/ and try to acquire what you have learned. The standard preparatory study / reiew time for this class is one hour in total.
Feedback on assignments, etc. will be given through class hours or emai
l.
テキスト(教科書)Textbooks
『日中いぶこみ12景』相原茂・蘇明 朝日出版社
参考書References
中国語辞書を必ず1冊用意すること(電子辞書可)
『ポイント学習中国語初級』東方書店
康玉華 『漢語301句』北京言語大学出版社
佐藤富士雄 『中国語初級テキスト 緑さんの留学生活』白帝社
成績評価の方法と基準Grading criteria
毎回授業の最初に行う小テスト及び授業の参加度は成績評価の60%とし、中間と期末の試験はそれぞれ成績の20%とします。平均点数が60点以上の人を合格とする。
The quiz and class participation at the beginning of each lesson will be 60% of the grades, and the mid-term and final exams will be 20% of the grades respectively. Those with aT aTverage score of 60 or more are considered to pass.
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
学生とコミュニケーションを取りながら授業を展開することが評価されたので、今後も続けて行く。
It was highly evaluated that the lessons were developed while communicating with the students, so I will continue to do so in the future.
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
中国語の発音を聞く必要があるので、PCやCDを用意してほしい。
その他の重要事項Others
本講義は面接授業、あるいはzoomの授業を実施しますので、全回の出席が成績評価の前提である。出席率の70%に達していない者、課題を提出しない者に関しては、Eと判定します。やむ得ない事情(健康不良など)があれば、各種の証明書の提出など、各自で然るべき対応を取ること。尚、毎回の授業の最初に小テストをするので、遅刻は厳禁。
Since this lecture will be an interview class or a zoom class, attendance at all times is a prerequisite for grade evaluation. Those who have not reached 70% of the attendance rate and those who do not submit the assignment will be judged as E. If there are unavoidable circumstances (such as poor health), take appropriate measures such as submitting various certificates. In addition, since a quiz is given at the beginning of each class, it is strictly forbidden to be late.