市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course
LANe100LA(英語 / English language education 100)English1ⅡEnglish1II
深澤 清Kiyoshi FUKASAWA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | R0028 |
旧授業コードPrevious Class code | E0028 |
旧科目名Previous Class title | English1Ⅱ |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 土1/Sat.1 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 市外濠‐S501 |
配当年次Grade | 法1年[英語14組] |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
選択・必修Optional/Compulsory | |
カテゴリー(2017年度以降)Category (2018~) |
2017年度以降入学者 ILAC科目 100番台 外国語科目 4群[必修]英語 |
カテゴリー(2016年度以前)Category (2017) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
Course outline: Students will read passages of multiple paragraphs necessary for different purposes. They learn how to comprehend the structure and the argument of the passage, acquire the knowledge and information they need, and grasp the writers’ intention and feelings. The course will also help students foster in English critical thinking skills and presentation skills. Students gain diverse perspectives to help them think creatively or make decisions. Such skills may help them to cope with society both locally and internationality. Students will also acquire the English proficiency necessary for communication based on the improvement of vocabulary and listening skills.
Learning Objective: By the end of the course, students should be able to do the following things. Students summarize the main point of the paper, round up the opinions and make a presentation in class. While respecting others’ thoughts and ideas, students learn the way of expressing themselves clearly and precisely. Students develop English oral and aural communication skills.
Learning activities outside of classroom: Before each class meeting, students will be expected to have read the relevant chapters from the text and complete the required assignments after each class meeting. Your required study time is at least one hour for each class meeting.
Grading Criteria/policies: Your overall grade in the class will be decided based on the following: In class contribution (presentation in English) 70%: Evaluation of Hoppii’s assignment 20%: Short reports: 10%.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
英語の構文・論旨を正確に把握し、必要な知識・情報をつかみ取ること、また書き手の感情や意図をつかむことに重点を置く。得られた情報を鵜呑みにするのではなく、多面的・客観的観点から分析する、いわゆる批判的思考力の養成も行う。また、英語を使って人前で情報を伝えたり、自分の考えを説明したりする、いわゆる「プレゼンテーション能力」(presentation Skills in English)も養う。さらに、英語リスニングのスキルを身につける。
到達目標Goal
日常生活や現代社会の様々なトピックに関して自分なりの意見をまとめ、それを口頭や文章で効果的に表現する力を養うことができる。必要な知識・情報を掴み取る力を養うことができる。英語で書かれたトピックの内容を理解し、その内容を他者に伝えることができる。他者の発言を尊重しつつ、自分の意見との妥協点を見い出すことができる。プレゼンテーションのための基礎的な知識を身につける。英語のリスニング・スキルアップを図ることができる。英語語彙力をアップさせることができる。テキストの予習・復習を通して文法、イディオム、短いフレーズを理解することができる。英語の短いフレーズは何度もドリル練習をして暗記することができる。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
各学部のディプロマ・ポリシーのうち、以下に関連している。法学部・法律学科:DP3・DP4、法学部・政治学科:DP1、文学部:DP1、経営学部:DP1
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
この授業は対面による講義形態で行い、担当教員作成のオリジナルテキストに沿って授業を進めます。授業ではテキストの内容について解説し、演習問題の正答などのフィードバックは授業支援システムのHoppiiを積極的に活用します。テキストの内容については、ペアワーク、グループワークにより意見交換をします。事前に配布するプリント、Hoppiiに出された課題に取り組み、授業時間以外でも受講生は継続的に学習します。学生は英語によるプレゼンテーションを行い、自分の意見を他者に伝える機会を持ちます。さらにHoppiiシステムを活用して、TOEIC(R)、TOEFL、英検等の資格試験対策も早期に取り組みます。正答のフィードバックも、主にHoppiiシステムを使います。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
Unit 1[対面/face to face]:Conclusions/Reasons
Should mothers stay at home until their children go to school?
Brainstorming & Organizing
Unit 2 [対面/face to face]:Social Trend/Analysis
Why are coffee shops so popular in Japan?
Informative Presentations: Place 「場所」
Unit 3[対面/face to face]:Theory/ Proof
Your eyebrows express more than your eyes.
Informative Presentations: Topical pattern「理論・実験結果」
Unit 4 [対面/face to face]:Controversy
What are the merits and demerits of the lifetime employment system?
Informative Presentations: Advantages & Disadvantages 「長所・短所型」
Unit 5[対面/face to face]:Comparison/Contrast
Compare city life and country life
Persuasive Presentation: Comparative-Advantage Method 「比較優位法」
Unit 6[対面/face to face]:Classification
Developed, rapidly developing, and still underdeveloped countries.
Informative Presentations: Classification pattern 「分類型」
Unit 7[対面/face to face]:Instructions
How to stay fit.
Talk about Topical pattern
Unit 8[対面/face to face]:Chronological Order
Write your CV, then re-write it as a paragraph
Informative Presentations: Time 「時間」
Unit 9[対面/face to face]:Cause & Effect
What effects have computers had on society?
Persuasive Presentations: Questions of Fact 「事実型」
Unit 10[対面/face to face]:Process
How to proceed with conversation
Persuasive Presentations: Problem -Solution Method 「問題解決法」
Unit 11[対面/face to face]:Explanation
Exercise and Physical Fitness
Persuasive Presentations: Problem-Cause-Solution Method 「問題・原因・解決法」
Unit 12[対面/face to face]:Definition
How to explain the meaning of the new words.
Persuasive Presentations: Talk about Topical pattern
Unit 13[対面/face to face]:Explanation
Statistics
Informative Presentations: Concepts「概念型
Unit 14[対面/face to face]:Presentation Practice
Students give presentations.
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
指示された文献等を事前に読む。テキストにある演習問題の予習・復習をする。授業内で示される課題(レポート、演習問題)に取り組む。準備学習・復習・宿題等は積極的にHoppiiの学習システムを活用する。尚、本授業の準備学習・復習時間は、合わせて1時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
担当教員作成のオリジナルテキストを使用します。印刷物を授業中に配布します。
参考書References
特になし
成績評価の方法と基準Grading criteria
Grading Criteria
70% 平常点: 英語によるプレゼンテーション等、
20% 小テスト: Forms、Hoppiiに出された課題の評価
10% レポート: エッセー(英文)、レポート課題等の内容評価
尚、各学期欠席が4回以上の場合は、原則として単位修得を認めない
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
特にありませんが、今後もより実りある授業にしたいと思います。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
学習支援システムHoppiiの課題を行うための情報機器(パソコン等)が必要です。
その他の重要事項Others
学生による「英語プレゼンテーション」の発表等は、円滑な運営のためにZoomによるオンラインで行うことがある。その場合には事前に学生に連絡する。