市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course
HIS100LA(史学 / History 100)日本史ⅠJapanese History I
芳賀 和樹Kazuki HAGA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | Q1201 |
旧授業コードPrevious Class code | P1171 |
旧科目名Previous Class title | 日本史Ⅰ |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 木3/Thu.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 市外濠‐S407 |
配当年次Grade | 法文営国環キ1~4年 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | ○ |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
選択・必修Optional/Compulsory | |
カテゴリー(2017年度以降)Category (2018~) |
2017年度以降入学者 ILAC科目 100番台 基盤科目 1群(人文分野) |
カテゴリー(2016年度以前)Category (2017) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
【授業の概要(Course outline)】
In this course, students will consider the period from the birth of Japan to the end of middle ages society from various aspects such as politics, foreign relations, social economy, and culture. The course will consist mainly of lectures, incorporating new results of recent research on Japanese history, while developing the ability to "think" rather than "memorize" history. In order to enable students to "think" based on historical documents, important historical documents will be presented and their interpretations will be considered as appropriate, so that students will be able to draw a concrete historical image from historical documents.
【到達目標(Learning Objectives)】
The course is designed to provide students with the knowledge necessary for teaching Japanese history in junior high and high schools, how to research historical facts and how to logically structure the overall picture. The course will explain how the descriptions in the textbooks are based on the historical evidence, tracing back to the academic theories on which they are based. The goal is to develop the ability to construct an image of Japanese history (including culture) from ancient times to the Middle Ages, supported by rich and diverse values, while always maintaining the international environment and geographical perspective of Japan within the East Asian world.
【授業時間外の学習(Learning activities outside of classroom)】
Review the handouts and notes distributed in class. Students should also review the historical documents presented in the course and develop an attitude of thinking based on the historical documents. The standard preparation and review time for this course is 2 hours each.
【成績評価の方法と基準(Grading Criteria /Policy)】
Grading will be based on the final exam (60%) and reports, etc. (40%). The final exam will be evaluated based on the level of understanding of the course content, and the reports, etc. will be evaluated based on the richness of the responses to the assignments.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
本授業では、日本の誕生から中世社会の終焉までを、政治・対外関係・社会経済・文化などの様々な側面から考える。授業は講義を中心とし、近年の日本史研究の新しい成果を取り入れながら、「歴史」を「覚える」のではなく「考える」能力を身につけていく。史料に基づいて「考える」ことができるように、授業中に適宜、重要史料を提示してその解釈を検討し、史料から具体的な歴史像を描き出せるようにする。
到達目標Goal
中学校・高等学校で日本史を教える上で必要となる知識の習得と歴史的事実の調べ方、その全体像の論理的構成方法を学ぶ。教科書の記述がどのように成り立っているのか、その根拠になった学説にまで遡って根拠史料を踏まえて解説する。古代から中世の日本史像について、東アジア世界のなかの日本という国際環境ないし地理的視点を常に保ちながら、豊かで多様な価値観に支えられた歴史像(文化を含む)を構築する能力を養うことを目標とする。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
各学部のディプロマ・ポリシーのうち、以下に関連している。法学部・法律学科:DP3・DP4、法学部・政治学科:DP1、法学部・国際政治学科:DP1、文学部:DP1、経営学部:DP3、国際文化学部:DP2、人間環境学部:DP2、キャリアデザイン学部:DP1
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
授業は、原則として対面による講義形式で行う。各回の授業は、主として配付プリントによりシラバス通りに進める。レポート等提出後の授業においては、いくつかポイントを取り上げ、全体に対してフィードバックを行う。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
なし / No
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:ガイダンス―東アジア世界の中の日本
授業の概要と進め方について説明し、東アジア世界という視点から日本の歴史を考える意味について学ぶ
第2回[対面/face to face]:倭国の誕生と東アジア世界
倭王権の成立と東アジアの国際情勢から、古代国家形成について学ぶ
第3回[対面/face to face]:律令国家の誕生と国際環境
律令国家の成立・展開と対外関係について学ぶ
第4回[対面/face to face]:古代家族と在地首長制
古代の婚姻と家族の様相、在地首長制について学ぶ
第5回[対面/face to face]:律令国家の展開と終焉
桓武・嵯峨天皇の時代と政治改革、律令制的地方支配の行き詰まりについて学ぶ
第6回[対面/face to face]:東アジア世界の文化と国風文化
10世紀以降の東アジアの国際情勢と対外関係、貴族社会と国風文化について学ぶ
第7回[対面/face to face]:摂関政治と王朝国家
摂関政治の成立と展開、王朝国家期の政治・社会について学ぶ
第8回[対面/face to face]:院政の展開と日宋貿易
院政の開始と展開、平氏の台頭と日宋貿易について学ぶ
第9回[対面/face to face]:武士の誕生と鎌倉幕府
武士の誕生から鎌倉幕府の成立までの過程と、幕府の支配体制について学ぶ
第10回[対面/face to face]:執権政治の展開と元寇
北条氏の権力掌握と執権政治、元寇が政治・社会に与えた影響と鎌倉幕府の衰退について学ぶ
第11回[対面/face to face]:建武新政と室町幕府の展開
鎌倉幕府の滅亡と建武の新政、南北朝の内乱から室町幕府の統治体制確立までの過程について学ぶ
第12回[対面/face to face]:日明関係と室町文化の特質
15・16世紀における東アジア世界の活発な交流と、室町文化の特質について学ぶ
第13回[対面/face to face]:戦国の動乱と関東地方
戦国大名の登場とその支配体制、享徳の乱と関東地方の戦国時代の様相について学ぶ
第14回[対面/face to face]:総括と試験
授業内容を総括し、試験を実施する
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
配布プリントやノートを確認し、復習を行うこと。授業で提示した史料についても復習し、史料に基づいて考える姿勢を養うこと。本授業の準備学習・復習時間は、各2時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
特になし。必要に応じてプリントを配付する。
参考書References
佐々木潤之介ほか編(2000)『概論 日本歴史』吉川弘文館
成績評価の方法と基準Grading criteria
成績評価は、期末試験(60%)、レポート等(40%)により行う。期末試験は授業内容の理解度に応じて、またレポート等は課題に対する内容の充実度に応じて評価する。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
難解な歴史用語などについては、わかりやすく丁寧な説明を心がける。