スポーツ健康学部Faculty of Sports and Health Studies
LANe100IA(英語 / English language education 100)英語コミュニケーションⅠ(b) English Communication I(b)
【2018年度以降入学生対象】
式町 眞紀子Makiko SHIKIMACHI
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | スポーツ健康学部Faculty of Sports and Health Studies |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | M0160 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 金4/Fri.4 |
科目種別Class Type | 語学 |
キャンパスCampus | 多摩 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | 1~4 |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | ※2018年度以降入学生対象 |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリーCategory |
総合教育科目 外国語科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
The aim of this class is to help students build confidence and vocabulary to deal with a variety of conversational situations
in English. Students will practice skills such as initiating
and building a conversation. Role-plays and discussions will
be incorporated to allow students to improve their general
conversation skills.
[Learning Objectives]
By the end of the course, students should be able to do the
followings:
― Acquire fundamentals of English speaking skills.
― Increase vocabulary, broaden English speaking skills, gain
confidence.
― Develop critical thinking skills.
[Learning Activities Outside of Classroom]
You need to spend the same amount of time as the lesson itself
for self-study both preview and review. Be sure to review what
has been said during class to prepare yourself for next class.
[Grading Criteria / Policy]
40%: Participation in class activities.
40%: Presentation, Role-plays, and Speeches.
20%: Assignments and Quizzes.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
春学期に引き続き、平易ながらも、学生生活・日常生活のいずれの場面においても汎用性の高い「使える英語表現」を学びます。
到達目標Goal
By the end of the course, students should be able to do the followings:
― Acquire fundamentals of English speaking skills.
― Increase vocabulary, broaden English speaking skills, gain confidence.
― Develop critical thinking skills.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
日本の大学に交換留学生として来日したアメリカ人学生が、留学先の日本人学生の助けを借りながら、さまざまな日本の文化や習慣を体験するという設定で1ユニット1トピックで各回が構成されています。1ユニットを2回に分けて、前半では、映像教材の視聴とそれに関連する語彙や表現を学ぶインプットの機会とし、後半では、ロールプレイや、各回のテーマに応じた表現をもとに実際発話するなどのアウトプットの機会として進めます。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:Orientation, Introduction
Review Week
Students will review the contents of the first half of the course, and set goals for the new semester.
2[対面/face to face]:Unit 7: Finding Friends (1) Talking about Your Favorite Things: Inputting the Crucial Points
Warm-up
Watching Video Clip Words & Expressions
Summary
3[対面/face to face]:Unit 7: Finding Friends (2) Talking about Your Favorite Things: Outputting the Practical Usage
Dialogue
Useful Expressions
It's Your Turn!
Read, Think, and Write
4[対面/face to face]:Unit 8: Potluck (1) Party Talk: Inputting the Crucial Points
Warm-up
Watching Video Clip Words & Expressions
Summary
5[対面/face to face]:Unit 8: Potluck (2) Party Talk: Outputting the Practical Usage
Dialogue
Useful Expressions
It's Your Turn!
Read, Think, and Write
6[対面/face to face]:Unit 9: Sumo (1) Describing a Picture ②: Inputting the Crucial Points
Warm-up
Watching Video Clip Words & Expressions
Summary
7[対面/face to face]:Unit 9: Sumo (2) Describing a Picture ②: Outputting the Practical Usage
Dialogue
Useful Expressions
It's Your Turn!
Read, Think, and Write
8[対面/face to face]:Unit 10: Four Seasons (1) Talking about Seasons: Inputting the Crucial Points
Warm-up
Watching Video Clip Words & Expressions
Summary
9[対面/face to face]:Unit 10: Four Seasons (2) Talking about Seasons: Outputting the Practical Usage
Dialogue
Useful Expressions
It's Your Turn!
Read, Think, and Write
10[対面/face to face]:Unit 11: Green Tea (1) Spot the Differences: Inputting the Crucial Points
Warm-up
Watching Video Clip Words & Expressions
Summary
11[対面/face to face]:Unit 11: Green Tea (2) Spot the Differences: Outputting the Practical Usage
Dialogue
Useful Expressions
It's Your Turn!
Read, Think, and Write
12[対面/face to face]:Unit 12: Japanese Food (1) Explaining the Food Culture: Inputting the Crucial Points
Warm-up
Watching Video Clip Words & Expressions
Summary
13[対面/face to face]:Unit 12: Japanese Food (2) Explaining the Food Culture: Outputting the Practical Usage
Dialogue
Useful Expressions
It's Your Turn!
Read, Think, and Write
14[対面/face to face]:Review
Presentation and wrap-up activities.
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
予習/復習時間として授業時間と同等の100分を要します。また、メディアやインターネットによる英語でのニュースや動画を積極的に活用し、さまざまな英語表現に触れる機会を持つようにすることが望ましい。
テキスト(教科書)Textbooks
田地野彰監修、石井洋祐ほか編著『Welcome to Nippon!―ようこそ! ニッポンへ― 改訂版』朝日出版社、2021年。ISBN: 978-4-255-15682-8
*改訂版を購入のこと*
参考書References
Please make sure you have a English/ Japanese dictionary book or Electronic.
オンライン辞書については授業で説明します。
成績評価の方法と基準Grading criteria
授業参加態度40%、プレゼンテーション、ロールプレイ、スピーチ等40%、課題や小テスト20%、以上の観点に基づき、総合的に評価します。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
今年度から担当のため特に報告すべきものはない。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
学習支援システムにアクセス可能な環境を整えること。
その他の重要事項Others
大学の行動方針レベルが2となった場合、この授業は原則としてオンラインで行う。また、対面を授業の基本形式とするが、必要に応じてオンライン授業で実施することもある。詳細は学習支援システムで伝達する。
一般的なことでは、大学生となるとさまざまな場面で自己管理が求められることを各自がしっかり認識することを望む。