SCOPESCOPE (Sustainability Co-Creation Programme)
LANj100LF Elementary Foreign Languages CElementary Foreign Languages C
(J2)
Sonoko YAMAMOTO
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | SCOPESCOPE (Sustainability Co-Creation Programme) |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | F9016 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 金2/Fri.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 / Ichigaya |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | 1~4 |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリーCategory |
基礎科目/Liberal Arts Courses 外国語科目/Foreign Language Courses |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
This course is designed for beginner-level students. It aims to develop students’ basic communication skills in Japanese in daily situations.
このクラスは、しょきゅうぜんはんレベルのがくせいのための そうごうクラスです。
もくてきは、にほんごで かんたんな コミュニケーションが できるように なることです。
到達目標Goal
By the end of the semester, students are expected to have gained basic language proficiency in Japanese equivalent to A2.1 (Waystage) in CEFR (the Common European Framework of Reference for Languages scale) and N5 (or halfway to N4) in JLPT (the Japanese Language Proficiency Test scale).
・このクラスでは、にほんごをつかって きほんてきな コミュニケーションが できるようになります。
・かんじを150ぐらい よんだり かいたりすることが できます。
・CEFRのA2レベルの ちからが つきます。
・JLPTのN5レベルの ちからが つきます。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
The course will develop basic communication skills required in daily situations in speaking, listening, writing, and reading, and it will cover basic grammar, vocabulary, and Kanji in order to provide students with resources to draw upon to achieve their communicative goals.
Feedback for assignments:
Submission of assignments and feedback will be on Google Classroom.
にちじょうてきなコミュニケーションスキルを みにつけるために、はなしたり、きいたり、よんだり、かいたりします。
きほんてきな ぶんぽうや、かんじ、ことばなどもべんきょうします。
フィードバック:
しゅくだいの ていしゅつ・フィードバックは、Google Classroomでします。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:Lesson1-3
L1.I am Lin Tai
L2.What is that CD?
L3.This is Yuri University
Hiragana1
L1.わたしは リン・タイです
L2.それは なんの CDですか
L3.ここは ゆりだいがくです
ひらがな1
2[対面/face to face]:Review(Lesson1-3)
Lesson4-5
L4.What are you going to do tomorrow?
L5.What time is it now in Sydney?
Hiragana2
Katakana1
L4.あした なにを しますか
L5.シドニーは いま なんじですか
ひらがな2
カタカナ1
3[対面/face to face]:Lesson5-7
L5(2)
L6.I 'm going to Kyoto
L7.It's beautiful photograph, isn't it?
カタカナ2
L5(2)
L6.きょうとへ いきます
L7.きれいな しゃしんですね
カタカナ2
4[対面/face to face]:Lesson7-9
L7(2)
L8.Where is Mt.Fuji?
L9.What kind of sports do you like?
Kanji1
L7(2)
L8.ふじさんは どこに ありますか
L9.どんな スポーツがすきですか
かんじ1
5[対面/face to face]:Lesson10-11
L10.I learned the tea ceremony from Ms.WatanabeL
L11.Which is colder, Tokyo or Seoul?
Kanji2
L10.わたしは わたなべさんに おちゃを ならいました
L11.とうきょうと ソウルと どちらが さむいですか
かんじ2
6[対面/face to face]:Lesson11-13
L11(1)
L12.How was your trip?
L13.We want something to eat, don't we?
Kanji3
L11(2)
L12.りょこうは どうでしたか
L13.なにか たべたいですね
かんじ3
7[対面/face to face]:Lesso13-14
L13(2)
L14.My hobby is listening to music
Kanji4
L13(2)
L14.わたしの しゅみは おんがくを きくことです
かんじ4
8[対面/face to face]:Lesson14
Review
Mid-term Exam(L1‐14)
L14(2)
Review
Mid-term Exam(L1-L14)
Kanji5
L14(2)
ちゅうかんテスト(L1-L14)
かんじ5
9[対面/face to face]:Lesson15-16
15.Others are using it now
L16.May I touch it a little?
Kanji6
L15.いま、ほかのひとが つかっています
L16.ちょっとさわってもいいですか
かんじ6
10[対面/face to face]:Lesson16-17
L16(2)
L17.Please don't overdo it
Kanji7
L16(1)
L17.あまり むりを しないで ください
かんじ7
11[対面/face to face]:Lesson18-19
L18.I have never seen sumoL
L19.I think the station is bright and clean
Kanji8
L18.すもうを みたことが ありません
L19.えきは あかるくて、きれいだと おもいます
かんじ8
12[対面/face to face]:Lesson19-20
L19(2)
20.This is a T-shirt that I got from my girlfriend
kanji9
L19(2)
L20.これは かのじょから もらった Tシャツです
かんじ9
13[対面/face to face]:Lesson21-22
L21.If it rains, the tour will be cancelled
L22.You cooked a meal for me
kanji 10
L21.あめが ふったら、ツアーは ちゅうしです
L22.しょくじを つくって くれました
かんじ10
14[対面/face to face]:Lesson22
Review
Final Exam(L15-L22)
Lesson22(2)
Review
Final Exam(L15-L22)
きまつテスト(L15-L22)
ふくしゅう
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
Students are expected to study at least one hour at home for preparing /reviewing each lesson.
Students are expected to do homework for vocabulary, kanji, and grammar.
よしゅうと ふくしゅうを 1じかんぐらい してください。
ことばと かんじ、ぶんぽうの しゅくだいが あります。
テキスト(教科書)Textbooks
『DAICHI Ⅰ main textbook』3A network(2,800yen+tax) 978-4883194766
『DAICHI Ⅰ Translation of the main text and grammar notes』3A network(2,000yen+tax) 978-4883194773
『Nihongo Challenge N4-N5(Kanji) 』ask (1,300yen+tax) 978-4-87217-757-2
『だいちI メインテキスト』スリーエーネットワーク(2,800円+税)978-4883194766
『だいちI ぶんけいせつめいとほんやく えいごばん』スリーエーネットワーク(2,000円+税)978-4883194773
『にほんごチャレンジ N4-N5(かんじ)』アスク(1,300円+税)978-4-87217-757-2
参考書References
なし
成績評価の方法と基準Grading criteria
Class participation :20%
Midterm exam:20%
Final exam:20%
Assignments :20%
Quizzes:20%
※Regular attendance of classes is required.
※ J2 General consists of J2 General I, II, III(Monday, Tuesday, Friday).
※Students who miss 4 or more times each class will not be eligible for the credit on this course, nor take the final exam.
へいじょうてん:20%
ちゅうかんテスト:20%
きまつテスト:20%
しゅくだい:20%
クイズ:20%
*このクラスは、J2そうごうⅠ、Ⅱ、Ⅲ(げつようび・かようび・きんようび)がセットです。
*かくクラスで4かいいじょう けっせきすると たんいは でません。そして、きまつしけんを うけることが できません。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
Based on the students' comments, we would like to continue to have opportunities to interact with Japanese volunteer students.
がくせいの コメントから、ボランティアがくせいとの こうりゅうの きかいを ことしも もちたいです。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
Please access and join Google Classroom before the first class.
It is crucially important for you to join Google Classroom, because all the class assignments, quizzes, and course information will be provided on Google Classroom.
【How to join a class】
① Go to Google Classroom. (Please click the following URL.)
https://classroom.google.com/
② Enter your Hosei Univ. e-mail address.
③ Enter the class code and click "Join". (You can find the class code in the JLP Google Classroom.)
じゅぎょうでは Google Classroomをつかいます。
Google Classroomはとてもたいせつです。しゅくだいやクイズ、じょうほうをGoogle Classroomで だします。
【とうろくの しかた】
① https://classroom.google.com にアクセスする。
② ほうせいだいがくのメールアドレスを にゅうりょくする。
③ クラスコードをにゅうりょくして、とうろくする。
(クラスコードはJLPのGoogleClassroomでわかります。)
その他の重要事項Others
*Please note that J2 General consists of J2 General I, II, III (Monday, Tuesday, and Friday. Each with a different instructor), and it will meet three times a week.
※Please attend the class in the first and second week. The student coming for the first time in the third week cannot take the class.
*このかもくは、J2そうごうⅠ(げつようび)、J2そうごうⅡ(かようび)、J2そうごうⅢ(きんようび)がセットです。ぜんぶの クラスに とうろくして、しゅう3かい、しゅっせきしてください。
*1しゅうめと2しゅうめのクラスには、かならず しゅっせきしてください。3しゅうめに はじめてきたがくせいは、クラスをとることができません。