社会学部Faculty of Social Sciences
LANe100EA(英語 / English language education 100)Basic English1-Ⅰ 15Basic English1-Ⅰ 8
藤井 道行Michiyuki FUJII
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 社会学部Faculty of Social Sciences |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | L0211 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 月4/Mon.4 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 多摩 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | 新型コロナウィルス感染症拡大の状況により、学期途中で対面授業に変更となる場合がある。その場合は、学習支援システムを通じて通知する。 |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
入学年度Admission year | |
カテゴリーCategory | Basic English |
カテゴリー(2022年度以降入学者)Category (2022~) | |
カテゴリー(2018~2021年度入学者)Category (2018~2021) | |
カテゴリー(2017年度以前入学者)Category (~2017) | |
コース・プログラム名Course/Program name |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
(Course Outline)
This course will be conducted in a participatory learning environment.
The goal of this course is to enhance students’ reading and listening skills and improve their writing, speaking, and grammar skills. In class, students will not just memorize words, phrases, and sentence patterns. They will have lots of opportunities to read, listen, think, and talk. Also, depending on the nature of the text and the purpose of reading it, students will either read quickly or attentively. This will allow them to learn when to use a dictionary and when not to. Some students may think their textbooks are a little too challenging in the beginning, partly because all the writing is in English. To overcome this concern, they only have to come to class well prepared (self-study is vital!), and then they will get the most out of their textbook readings. Students who study a lot outside of class are likely to be actively engaged in their class activities.
(Learning Objectives)
By the end of the course, students should be able to:
(1) improve and expand their vocabulary through extensive reading.
(2) read quickly or attentively depending on the nature of the text and the purpose of the reading.
(3) identify essential and non-essential information in the text.
(4) learn when to look up words in the dictionary and when not to while reading the text.
(5) take notes on spoken material and summarize its content.
(6) give feedback on what they have read or listened to in simple written and spoken English.
(Learning activities outside of class)
Students will be expected to have completed the required assignments after each class meeting. Needless to say, preparation for class activities differs for each student. However, one thing they should include in their pre-class activities is reading the text out loud. Even though silent reading enables students to read faster, reading aloud is a great means of actively engaging with the course material. This practice helps them understand what they are reading at a deeper level. It also boosts their listening and speaking skills. Their study time should be at least one hour for each class.
(Grading Criteria /Policy)
Students’ final course grades will be determined based on the following criteria:
End-of-term assignments (reading, listening, writing): 40%
Out-of-class assignments (10 times required) : 40%
Participation
(how often students contribute positively to class activities will be evaluated, not just their presence in class): 20%
Students must earn at least 60% points to pass this course.
Assignments handed in after the due date will not be evaluated.
If students fail to submit four or more assignments, or if students miss four or more classes, they will be automatically graded with a 'fail' for the course.
The proposed schedule is subject to change.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
高校までに学んだことを基礎にして、学生が、英語4技能全体の力を高めることを目的とした授業ですが、特に、「読む」「聞く」の分野に力点を置きます。授業は、徹底した演習スタイルで行います。All in English のテキストには、再読・再聴に耐える中身の充実したものを選びました。
到達目標Goal
ある程度の長さの様々なスタイルの英文の内容を、文章に応じて速読、精読を柔軟に使い分けながら正確に把握する力を持つことができる。また、読み取った、聞き取った内容についての批評的なコメントを、英語で簡潔に口頭あるいは文章で表現する意欲と能力をもつことができる。そうした目標を達成するために必要とされる基本的な文法事項を定着させること。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
社会学部のディプロマポリシーのうち,DP4に関連。 DPについてはこちら https://www.hosei.ac.jp/shakai/info/article-20200325181407/
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
授業前半は、Zoomを用いてリアルタイムでオンライン授業を行います。後半は、「学習支援システム」を用いて「授業内課題」に取り組みます。
授業は、学生が自分の予習の成果を発表することをメインとした、演習形式で行います。予習の内容に関しては、「授業時間外の学習」の項目に記載してあります。もう少し補って言えば、テキストの本文の語句、表現、文法事項、内容についての補足説明のような講義的な時間帯は当然ありますが、学生が、各タスクに答えること、文章をパラグラフごとに要約すること、本文全体を読んで考えたことを発表することが授業の中心となります。また、本文とリスニングのスクリプトの音読にも十分時間を割き、各トピックについての理解、関心を深めます。
「授業計画」は、授業の展開によって、若干の変更があり得ます。
課題等の提出・フィードバックは「学習支援システム」を通じて行います。
また、授業の初めに、前回の課題について講評します。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:オンライン/online
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[オンライン/online]:ガイダンス
英語カリキュラム、授業に関する説明など
2[オンライン/online]:Unit 11a
Uncontacted tribes
3[オンライン/online]:Workbook 11a
New media
4[オンライン/online]:Unit 11b
Sending a message
5[オンライン/online]:Workbook 11b
Mobile technology
6[オンライン/online]:Unit 11c
Spreading the news
7[オンライン/online]:Workbook 11c
Words and time
8[オンライン/online]:Unit 7a
Before New York City
9[オンライン/online]:Workbook 7a
In the past
10[オンライン/online]:Unit 7b
Homes around the world
11[オンライン/online]:Workbook 7b
Changing places
12[オンライン/online]:Unit 7c
Sweet songs and strong coffee
13[オンライン/online]:Workbook 7c
Megacities
14[オンライン/online]:Unit 7f
The town with no Wi-Fi
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
1. リーディングのパートを速読し、内容をおおまかに掴む。
2. テキストの内容把握問題、文法問題等の豊富な各タスクに取り組む。
3. 本文を熟読し、気になる語句、表現を英和・英英辞典を使って調べる。その場合、語の定義だけでなく例文にも目を通す。
4. 熟読の過程で、疑問点等をメモする。また、本文の内容を整理するために要約文を書く。
5. リスニングのパートは、オンラインで音声資料を聞き、内容についてのメモを取った後でスクリプトを読み、聞き取れなかった箇所をチェックする。
6. 時間の許す範囲で、各回のトピックに親しみを持ち、理解を深めるために、本文のキーとなる人物・事柄をオンライン等で調べる。
この準備学習の段階で特に心がけたいことは、テキストの内容が無理なく頭に入るように、文章を声に出して正確に読めるようにすることです。
また、授業後には、その回で扱った語句、内容、文法事項等を整理するために本文を読み直し、音声資料を聞き直すこと。
本授業の準備学習・復習時間は合わせて1時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
教科書: Life (Second Edition) 4B Combo Split
著者: Helen Stephenson/John Hughes/Paul Dummett
出版社: National Geographic Learning
出版年:2019
価格: 2,860円
参考書References
https://ngl.cengage.com/life
https://www.bbc.com/news
https://www.bbc.co.uk/sounds/podcasts
https://www.npr.org/podcasts-and-shows
https://www.democracynow.org/
成績評価の方法と基準Grading criteria
授業内課題:40%(10回提出)
期末試験に準じる課題:40% (4回提出)
平常点:20%(授業内でのあらゆる活動、具体的には、指名による、あるいは自主的な発表、積極的な質問、予習の確認のための単語の問題に答える等)
単位を取得するためには、60%以上の点を得ることが必要となります。
学期中、4回以上授業を無断欠席した場合、あるいは、4回以上課題未提出の場合は、原則として単位は認められません。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
前年度のアンケートでは、「最初は緊張感に押しつぶされそうだった」が、毎回の授業に全力で取り組むことによって、「しっかりとした、力がつく授業だと感じた」というコメントがありました。過度ではなく、程よい緊張感の中で、学生が積極的に発言できる学習環境づくりに努めたいと思います。また、「最後にペアワークがあり、毎回英語を話すことが出来たところが良いと思いました。」というコメントが多くありました。今年度も、授業にペアワークを毎回取り入れ、英語で自分の意見を伝える、相手の意見を聞く時間を大切にしたいと思います。
その他の重要事項Others
質問がある場合は、授業後、あるいは「学内メール」で受け付けます。