現代福祉学部Faculty of Social Policy and Administration
LANe100JB(英語 / English language education 100)英語3English 3
山本 五郎Goro YAMAMOTO
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 現代福祉学部Faculty of Social Policy and Administration |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2021 |
授業コードClass code | N0424,N0421 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 水2/Wed.2,水3/Wed.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 多摩 |
教室名称Classroom name | |
配当年次Grade | 1 |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
入学年度Admission year | |
カテゴリー(2021年度以前)Category (~2021) |
福祉コミュニティ学科 総合教育科目 言語コミュニケーション科目 |
カテゴリー(福祉コミュニティ)Category (Department of Community Development) | |
カテゴリー(臨床心理)Category (Department of Clinical Psychology) | |
カテゴリー福祉コミュニティ学科(2020年度以前入学者)Category福祉コミュニティ学科 (~2020) | |
カテゴリー福祉コミュニティ学科(2021年度以降入学者)Category福祉コミュニティ学科 (2021~) | |
カテゴリー臨床心理学科(2020年度以前入学者)Category臨床心理学科 (~2020) | |
カテゴリー臨床心理学科(2021年度以降入学者)Category臨床心理学科 (2021~) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
This is the advanced course for the development of students' English presentation skills. Based on the contents covered in Kiso Eigo A, students will further cultivate their presentation skills. At the completion of this course, students will be able to deliver a presentation in English on academic topics reflecting issues or findings in the fields of social welfare, community development, or clinical psychology. Such topics could be related to physical or mental health status, work and life balance, social connections, housing conditions, civic engagement, the role of orphanages in child welfare, disaster management, and so on. Through academic books, papers, and official websites, in this course, students will (1) gain knowledge on their selected topics, (2) learn how to summarize the findings or suggestions of previous studies and construct an appropriate discussion, and (3) suggest a solution or express their own findings or opinions. Students should be able to use objective facts and figures in the form of graphs or charts and defend their discussion in the question and answer session.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
基礎英語Aで習得した基礎的なプレゼンテーションスキルを踏まえて,英語の発信力をさらに伸ばすことを目的とする。
英語の資格試験の問題形式を用いて総合的な英語力をさらに伸ばす。
到達目標Goal
現代福祉学部の各学科で学ぶ専門領域に関連する国内外の話題や国際的な時事問題などについて,英文のテキストから学びプレゼンテーションが英語でできるようになること。
基礎英語Aでの学習内容を踏まえて,英語の語彙力 ・読解力 ・表現力をさらに伸ばすこと。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
ハンドアウトを用いて各種演習を行います。
第2回以降,毎回授業開始時に小テストを行います。
課題等に対するフィードバックについては,学習支援システムのコメント欄等で対応します。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回:ガイダンス
授業の進め方,評価基準,使用教材,授業内演習等の説明
第2回:Pair work 1
Academic topics: Community development / TOEIC Reading 1
第3回:Group discussion 1
Academic topics: Social welfare / TOEIC Listening 1
第4回:Reading and Listening 1
Academic topics: Clinical psychology / TOEIC Reading 2
第5回:Group discussion 2
Research papers: Community development TOEIC Listening 2
第6回:Pair work 2
Research papers: Social welfare / TOEIC Reading 3
第7回:Reading and Listening 2
Research papers: Clinical psychology / TOEIC Listening 3
第8回:Group discussion 3
Graphs / TOEIC Reading 4
第9回:Pair work 3
Charts / TOEIC Listening 4
第10回:Reading and Listening 3
Images and pictures / TOEIC Reading 5
第11回:Group discussion 3
Preparation for presentation / TOEIC Listening 5
第12回:Pair work 3
Presentation 1 / TOEIC Reading 6
第13回:Reading and Listening 3
Presentation 2 / TOEIC Listening 6
第14回:授業の振り返り
Review
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
各自選定したトピックについて授業外で情報を集めて整理し,内容を把握した上で授業に持ち込めるようにしておくこと。
毎回小テストを行うので,語彙を中心に復習をすること。
本授業の準備学習・復習時間は合わせて1時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
ハンドアウト
参考書References
必要に応じて適宜紹介します。
成績評価の方法と基準Grading criteria
平常点30%, 小テスト 30%, レポート・提出物課題 20%, プレゼンテーション 20%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
本年度新規科目につきアンケートを実施していません
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
英和辞典(電子辞書可)