市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course
LANe200LA(英語 / English language education 200)英語検定試験対策ⅠEnglish for Certifying Exams Ⅰ
青山 恵子Keiko AOYAMA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2021 |
授業コードClass code | R2631 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 月3/Mon.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | 環2~4年※定員制 |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | ○ |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
選択・必修Optional/Compulsory | |
カテゴリー(2017年度以降)Category (2018~) |
2017年度以降入学者 ILAC科目 200番台 外国語科目 4群[選択]外国語(英語・諸外国語) |
カテゴリー(2016年度以前)Category (2017) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
The course is for students who would like to improve their English skills through preparation for STEP Eiken, TOEFL and IELTS tests. Students will practice logical reading, effective listening and speaking and well-organized writing skills.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
このクラスでは英検, TOEFL, IELTSの3種類の英語検定試験内容の紹介と基本演習を行います。「スピーキング・リスニング・リーディング・ライティング」の4つの能力をバランス良く強化するために必要な技能を学びます。
到達目標Goal
1 Be able to understand various kinds of texts with accuracy
2 Be able to understand main points of interview and lectures
3 Be able to talk about basic topics
4 Be able to write a multi-paragraphs essay with clear structure
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
各学部のディプロマ・ポリシーのうち、以下に関連している。人間環境学部:DP2
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
*The first week’s class will be conducted online. Instructions will be given through Hopppii.If the university’s action policy level is set to 2, this class will be taught online as a rule. (第 1 週目の授業はオンラインで実施します。指示は学習支援システム Hoppii で配信します。大学の行動方針レベルが 2 となった場合には、この授業は原則としてオンラインで行います。)
1. Clarifying objectives and goals (学習動機の明確化とゴール設定)
2. Explaining basic formats of three certificate tests and practicing (英検, TOEFL, IELTS 各テスト形式と問題の紹介と演習)
3. TED mini-presentation(視聴してきた TED についてのプレゼンテーション)
4. Submission of assignments and feedback will be on the Learning Management System.(フィードバック等は「学習支援システム」を利用する予定です)
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1回:Course Orientation
1 Self-introduction and explanation of the course
2 Clarifying objectives and goals
2回:Introduction to STEP Eiken.
1 Explanation of the basic format of Eiken and practice
2 Listening practice
3 TED mini-presentation
3回:Eiken practice
1 Practice to identify strength and weaknesses
2 Listening practice
3 Logical reading practice
4 TED mini-presentation
4回:Eiken practice
1 Intensive listening practice
2 TED mini-presentation
5回:Eiken practice
1 Learning basic writing structures and analyzing model essays
2 Writing a essay
6回:Introduction to TOEFL TEST
1 Explanation of the basic format of TOEFL and practice
2 Listening practice
3 TED mini-presentation
7回:TOEFL practice
1 Practice to identify strength and weaknesses
2 Listening practice
3 Logical reading practice
4 TED mini-presentation
8回:TOEFL practice
1 Intensive listening practice
2 TED mini-presentation
9回:TOEFL practice
1 Learning about TOEFL writing tasks
2 Intensive writing practice on task 1
3 Writing an essay
10回:Introduction to IELTS TEST
1 Explanation of the basic format of IELTS and practice
2 Listening practice
3 TED mini-presentation
11回:IELTS practice
1 Practice to identify strength and weaknesses
2 Listening practice
3 Logical reading practice
4 TED mini-presentation
12回:IELTS practice
1 Learning IELTS Speaking Part
2 Intensive speaking practice
3 TED mini-presentation
13回:IELTS practice
Intensive speaking practice
14回:Review and Test
Review and test
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
University guidelines suggest preparation and review are around an hour a week for a one-credit course (本授業の準備 学習・復習時間は、合わせて 1 時間を標準とします)
1 Weekly speaking home assignments (Online TED watching for mini-presentation)
2 Weekly reading or writing home assignments
テキスト(教科書)Textbooks
Materials will be provided
参考書References
You will be provided a list of references.
成績評価の方法と基準Grading criteria
Attendance and class participation including mini-presentation (30%)
Home assignment (20%)
Final test (50%)
In principle, no more than 3 absences per semester are allowed.
(各学期欠席が4回以上の場合は、原則として単位修得を認めない)
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
I’m going to increase speaking opportunities than before.
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
Hoppii (学習支援システム)
Electric dictionary (English-English dictionary is necessary)