人文科学研究科Graduate School of Humanities
HIS500B4(史学 / History 500)西洋史学特殊研究ⅢDetailed Study on European History Ⅲ
篠原 琢
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 人文科学研究科Graduate School of Humanities |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2021 |
授業コードClass code | X0364 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 金1/Fri.1 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory | 史学専攻(修士課程)-専門科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
We will survey basic historical development of Habsburg Monarchy in the "long Nineteenth century" from the time of French Revolution to the First World War to analyze more general notions such as nation-building, nationalism, civil society etc. The purpose of the course is not only to understand the most recent trends of historiography on the Monarchy, but also to get critical approach to the teleologicl concept of modern history of Europe.
Habsburg Monarchy was a mere amalgam of defferent territories acquired and inherited by the house of Habsburgs through marriages and wars. Therefore it was anachronistic exixtence by itsself, lacking a potentiality to develop to an integrated modern state. The Long Nineteenth century was for it a process of decay leading to an inevitable dissolution, a process driven by nationalism, nationality conflicts... Such an argument is based on a view which presupposes a centralized homogeneous nation-state as a normality of modern state, and depicts history the Habsburg monarchy as an anormality deviated from the "normal" development of European modernity. As its succeeding states in Central and Eastern Europe legitimates their existing by stressing their "national" characters, such vision of history often constructed basic pattern of historical narrative. Can we still understand history of the Monarchy in such a way? In this lecture, after summerizing historiography of Habsburg monarchy and more important theoretical problems, we will investigate some of the most essential topics of history of the Monarchy.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
18世紀末から第一次世界大戦期までの「長い19世紀史」におけるハプスブルク君主国の歴史を概観しながら、「国民形成」、ナショナリズム、市民社会、帝国的秩序といったより一般的な歴史的テーマについて再検討を加える。ハプスブルク帝国史研究の現段階を理解するだけでなく、目的論的なヨーロッパ近代史の概念への批判的なアプローチを獲得することが授業の目標である。それを通して、現代世界の問題について、新たな歴史的視点を得ることを目指そう。
ハプスブルク帝国の領域は、ハプスブルク帝室が戦争と婚姻によって相続した雑多な諸王国・諸地域の複合的な集積でしかなく、そもそも近代国家を構成する凝集力に欠けており、帝国末期には、国民主義が浸透し、言語紛争が絶えなかった。長い19世紀は、そもそも帝国が必然的に衰退する過程であった・・・。この種の議論は、集権的で同質的な「国民国家」Nation Stateを近代国家の理念型として想定し、ハプスブルク帝国を近代ヨーロッパの発展から逸脱した「非正常」とみなす視点を暗黙のうちに持っている。帝国の継承諸国では、社会主義体制下も含めて、それぞれの国家の「民族的」性格が強調されたため、この種の歴史観は、当然の前提とみなされることが多かった。
果たして帝国の19世紀史をそのように捉えることは妥当だろうか。授業では最初に若干の理論的・史学史的考察を行った後、帝国史のトピックを順に検討し、帝国史の再検討を行う。
到達目標Goal
受講者はハプスブルク帝国の歴史についての最新の研究動向を主に英語論文を講読することによって理解する。その作業を通じて、ネイション形成・ナショナリズム論について、批判的な視点を獲得し、それぞれの研究領域でその方法論を生かす能力を身につける。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
講義と、英語論文の輪読、各回のテーマについてのグループディスカッションを組み合わせる。
授業はオンライン・同時配信で行います。フィードバックは、Hoppii上でコメント・質問を集め、そこで対応するか、授業時に取り上げます。参加人数が少ないことが予想されるので、授業時に積極的に発言してください。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
春学期
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回:ハプスブルク帝国とは何か:その遺産とイメージ1.
帝国概論
ハプスブルク帝国とはどのような帝国だったのか、概説的に解説する。
第2回:ハプスブルク帝国とは何か:その遺産とイメージ2.
帝国を思い出す
ハプスブルク帝国崩壊後、帝国にどのようなイメージが存在したのか、代表的な流れを考える。
第3回:ハプスブルク帝国史研究の歴史1.
帝国解体は必然だったのか?
ハプスブルク帝国後継諸国の歴史認識を問う。
第4回:ハプスブルク帝国史研究の歴史2.
時代錯誤の帝国?
Oscar Jaszi, The Dissolution of Habsburg Monarchy
第5回:ハプスブルク帝国史研究の歴史3.
帝国の長い解体過程
Alan Sked, The Fall and Decline of the Habsburg Monarchy
第6回:ハプスブルク帝国史研究の歴史4.
帝国解体は必然ではない!
Pieter Judson, Habsburg Empire. New History
第7回:国民形成・ナショナリズム研究と帝国史1.
諸国民社会の形成
Miroslav Hroch, Social Preconditions of National Revival in Europe
第8回:国民形成・ナショナリズム研究と帝国史2.
できごととしてのネイション
Rogers Brubacker, Nation without Groups
第9回:国民形成・ナショナリズム研究と帝国史3.
National Indifference
Tara Zahra, "Imagined Non-communities"
第10回:国民形成・ナショナリズム研究と帝国史4.
国民化する帝国
Alexei Miller, Nationalizing Empires
第11回:植民地帝国としてのハプスブルク帝国1.
ガリツィア・ブコヴィナ
Larry Wolff, The Idea of Galicia
第12回:植民地帝国としてのハプスブルク帝国2.
文明化の使命
Larry Wolff, The Idea of Galicia
第13回:ハンナ・アーレント『全体主義の起原』から帝国を考える
ハンナ・アーレント、『全体主義の起原』のうち、第二巻「帝国主義」を扱う。
第14回:まとめ
講義・演習の成果を振り返る
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
授業時に扱うテキストはPDFで配布するので、当日、議論に参加できるように必ず準備してくること。本授業の準備・復習時間は、各2時間を標準とする。
テキスト(教科書)Textbooks
授業予定にあげたもののうち、Pieter Judson, Habsburg Empire. New Historyを教科書とする。
参考書References
授業予定を参照。
成績評価の方法と基準Grading criteria
演習への貢献度、演習時の報告を40%、学期末のレポートを60%として評価する。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
昨年度は受講者がいなかったので、該当しない。
担当教員の専門分野等
<専門領域>中央ヨーロッパ近現代史
<研究テーマ>中央ヨーロッパにおける国民形成とナショナリズム、第二次世界大戦の記憶、文化遺産保存の思想と運動