通信教育部(スクーリング)School of Correspondence Education (Schooling)
ECN200TF(経済学 / Economics 200)経済学特講【Academic Writing: SDGs及び卒業論文執筆に向けて】(前期メディア)Special Study in Economic
中谷 安男
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 通信教育部(スクーリング)School of Correspondence Education (Schooling) |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | 55047 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
担当教員(自由記述)Instructor name | 中谷 安男 |
科目種別Class Type | スクーリング |
教室名称Classroom name | |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory | 前期メディア |
期間Period | 前期 |
定員Capacity | - |
予備登録の有無Presence or Absence of Preliminary Registration | |
受講可能な学科・学年Eligible Courses / Grade | 『法政通信』受講申込み等関連頁を参照 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
We can learn how to develop persuasive essays by focusing on reader-centered approach.
We can learn significant issues about SDGs.
Developing proficiency in Academic Writing Strategies and learn to construct coherent and cohesive English texts that are easy to read and persuasive.
Learning the basics of writing English research papers.
Gaining awareness of the challenges related to the Sustainable Development Goals (SDGs).
Preparation and review:
The standard allotted time for preparation and review for this class is 2 hours each.
40% for the midterm report
60% for the final report
The assessment will focus on the following criteria:
Proficiency in Academic English.
Understanding of academic writing strategies covered in the textbook.
Ability to provide relevant essays in English.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
・持続可能な発達目標(SDGs)の課題に対して理解を深め将来社会に貢献す
るための当事者意識を高める
・卒業論文などのアカデミックライティングの基礎を学ぶ
・説得力があり読者の心を掴む英文がかけるようになる。
・TOEFLやIELTSなどのエッセイを楽しみながら書けるようになる
・英語で卒業論文を書く基礎を身に着ける
到達目標Goal
・Academic Writing Strategiesを身に着け、Coherence やChohesionを構築し読 みやすく説得力のある英文が書けるようになる。
・英語論文執筆の基礎を学ぶ
・SDGsの課題を認識する
The goal is to acquire academic writing strategies to build coherence and cohesion which enables you to write readable and persuasive English texts; to earn the basics of writing English research papers;
to recognize the issues related to the SDGs (Sustainable Development Goals)
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「法律学科:DP3,DP5」「日本文学科:DP1,DP2」「史学科:DP1」「地理学科:DP1,DP2,DP3」「経済学科:DP1」「商業学科:経済学」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
・アカデミックライティングの演習を行う
・英語で積極的にSDGsの課題をディスカッションする
・テーマによってリアクションペーパーや課題を解く
Engaging in academic writing exercises.
Discussing SDG issues in English.
Completing reaction papers and assignments based on the themes.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:オンライン/online
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[オンライン/online]:Introduction
Flow of Sentences
Healthy food 1
第2回[オンライン/online]:Basic Paragraph
Food issues
第1章
第3回[オンライン/online]:Coherence
Mobile broadband network
第2章
第4回[オンライン/online]:Guiding Readers
AI and Singularity
第3章
第5回[オンライン/online]:Hedges and Boosters
Ecotourism
第4章
第6回[オンライン/online]:Generating Ideas
Convenient for who?
第5章
第7回[オンライン/online]:How to attract your readers
Starting your essay more attractively
第6章
第8回[オンライン/online]:Supporting your ideas
第7章
第9回[オンライン/online]:Concluding Paragraph
第8章
第10回[オンライン/online]:Comparison and Contrast
第9章
第11回[オンライン/online]:Essay Structure
第10章
第12回[オンライン/online]:Problem-solving Essay
第11章
第13回[オンライン/online]:The first step for academic papers
第12章
第14回[オンライン/online]:Creating a Research Niche
第13章
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
授業の前にテキストを最低2時間予習する。
授業の復習を最低2時間必ず行うこと。特に重要語彙やイディオムは毎回習得するよう努める。
Spending at least two hours preparing the textbook before class. Ensuring to review the class for a minimum of two hours. Making an effort to learn key vocabulary and idioms each time.
テキスト(教科書)Textbooks
Academic Writing Strategies: Focus on Global Issues for SDGs 金星堂
Nakatani. Y.
『大学生のためのアカデミック英文ライティング』大修館書店 中谷安男
参考書References
『オックスフォード世界最強のリーダーシップ教室』
中谷安男 中央経済社
成績評価の方法と基準Grading criteria
中間(40%)および期末(60%) レポートで評価する。
テキストのアカデミックライティング・ストラテジーの理解と実践
適切な英文エッセイライティングができるか
Evaluation will be based on midterm (40%) and final (60%) reports.
Understanding and applying the academic writing strategies from the textbook
Ability to write appropriate English essays
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
学生にも理解ができるようにペースを考える。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
PC
その他の重要事項Others
ビジネス英語A,Bの履修に必須です