経営学研究科Graduate School of Business Administration
MAN700F1-0009(経営学 / Management 700)博士コースワークショップⅡADoctoral Workshop ⅡA
経営学専攻 専任教員
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 経営学研究科Graduate School of Business Administration |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | X7452 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 集中・その他 intensive ・ other courses |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory |
博士後期課程授業科目 選択必修科目 |
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Outline (in English)
(Course outline)
The series of Dissertation Workshop classes (Ⅰ, Ⅱ, Ⅲ) aim at students who have been writing a doctoral dissertation. Each workshop requires that students make a mandatory presentation at the mid-year interim debriefing at least once during an academic year. The debriefing is carried out in accordance with the three-step-system encouraging completion of the doctoral dissertation steadily and in a planned way.
The debriefing session will give you a good opportunity to get comments, advice, questions, and other feedbacks from various professors, as well as a place to improve yourself via friendly competition with other students and by sharing useful information including research methods and different points of views.
The requirements of Dissertation Workshop ⅡA are to write (1) a review article of previous studies and (2) at least one (empirical) article equivalent to one chapter that will constitute your dissertation.
(Learning objectives)
The goal of this class is to pass the second step or step two of the dissertation examination. In order to do that, you are required to make a presentation based on the submitted papers including both a literature review study and at least one (empirical) study equivalent to one chapter of dissertation.
For the writing of a superior dissertation, you will be able to learn a lot from the advice and comments of your instructor and sub-instructor, as well as those of other faculties, graduate students and participants through Q and A sessions.
(Learning objectives)
The goal of this class is to pass the first step or step one of the dissertation examination. In order to do that, you are required to make a presentation based on a submitted research proposal including (1) issues and research questions based on the critical literature review of previous studies on your fields of subjects, (2) methods you will adopt, (3) the dissertation organization, (4) the writing schedule.
For the writing of a superior dissertation, you will be able to learn a lot from the advice and comments from your instructor and sub-instructor, as well as those of other faculties, graduate students, and participants through Q and A sessions.
(Leaning activities outside of classroom)
You should steadily progress your research in a planned way. Preparation for the requisite presentation in the workshop as well as making provisions on academic conferences and posting to peer-reviewed journals is needed. After the workshop presentation, you should organize advice, criticisms, other feedbacks, and your thoughts. Based on those works, you should sort tasks and improve your studies continuously for your dissertation.
(Grading Criteria)
Grading will be decided by deliberation in the faculty meeting of the Graduate School of Business Administration based on the evaluation assessed by your main instructor, sub instructor, and the dean considering submitted papers, presentations, responses in the Q and A sessions, and others.
Successful applicants given higher than A-(A minus) credit will be entitled to take the next class of Dissertation Workshop ⅢA and/or ⅢB. Note that students who passed the Dissertation Workshop ⅡA examination do not have to take Dissertation Workshop ⅡB.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
博士コースワークショップは、経営学専攻における博士論文執筆中の学生を対象としており、中間報告会での報告が主たる内容となる。中間報告会は、博士論文執筆が計画的かつ着実に進むように設定された3段階のステップ制に基づいて行われる。中間報告会は、複数教員からの批判、助言、質問等を受けられる良い機会であると同時に、博士課程大院生が互いの研究の技法や情報を共有することで、相互に研鑽が積める場でもある。
博士コースワークショップⅡAでは、中間報告会での報告が、ステップ2のクリアに求められる「先行研究のサーベイ論文と博士論文を構成する章(少なくとも1章分)に該当する研究」の水準に達するように、主指導教員および副指導教員による指導が行われる。
到達目標Goal
博士論文のステップ2となる「先行研究のサーベイ論文と博士論文を構成する章(少なくとも1章分)に該当する研究」論文の提出と、それに基づいた報告が求められる。
主指導教員および副指導教員による指導のみならず、中間報告会における複数の教員あるいは博士課程大学院生等からの質疑応答を通じて、質の高い博士論文執筆に向けた有意義な助言を得ることができる。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」「DP2」「DP3」に関連、特に「DP1」は強く関連している。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
博士後期課程の学生は、クリアすべきステップに向けて、論文もしくはそれに準ずる文書を作成し、主指導教員および副指導教員より随時指導を受ける。そして、博士論文完成に向けた中間的な成果を中間報告会において報告し、複数の教員から批判や助言をもらい、参加者との質疑応答を経て、ステップ判定を受けることになる。
なお、中間報告会には、報告しない博士課程大学院生も全員参加すること。修士課程の大学院生、研究生は、研究科長の許可を得たうえで参加することができる。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:「研究計画書」の再検討及び現状の研究成果の報告
「研究計画書」の再検討の結果、及びそれに基づく研究成果を副指導教員に報告する
第2回[対面/face to face]:先行論文サーベイと、研究報告①
「研究計画書」に基づく先行論文のサーベイと、研究の位置づけを副指導教員に報告する
第3回[対面/face to face]:先行論文サーベイと、研究報告②
「研究計画書」に基づく先行論文のサーベイと、研究の位置づけを副指導教員に報告する
第4回[対面/face to face]:博士論文を構成する章の報告①
研究テーマ・論文サーベイ・研究方法に基づく、博士論文構成を副指導教員に報告する
第5回[対面/face to face]:博士論文を構成する章の報告②
研究テーマ・論文サーベイ・研究方法に基づく、博士論文構成を副指導教員に報告する
第6回[対面/face to face]:博士コース中間報告会①
博士論文の中間報告会に参加し、提出した「サーベイ論文と構成章(論文)」に基づいて報告する。原則、7月第1土曜日を予定している。
第7回[対面/face to face]:博士コース中間報告会②
博士論文の中間報告会に参加し、提出した「サーベイ論文と構成章(論文)」に基づいて報告する。原則、7月第1土曜日を予定している。
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
研究を計画的かつ着実に進めてください。コース・ワークショップでの発表に必要な準備を行うとともに、学会発表や査読付き雑誌への投稿の準備も大事です。ワークショップでの発表後、アドバイス、批評、その他のフィードバック、自分の考えなどを整理しておくこと。それをもとに課題を整理し、学位論文に向けた継続的な研鑽を積むことが必要とされます。
テキスト(教科書)Textbooks
特に指定しません。
参考書References
特に指定しません。
成績評価の方法と基準Grading criteria
成績評価は、提出された論文、発表、質疑応答等を考慮して、主指導教員、副指導教員、研究科長が評価し、経営学研究科教授会で審議して決定します。
A-(Aマイナス)以上の単位を取得した合格者は、次のクラスの論文ワークショップⅢA、ⅢBを受講することができます。なお、論文ワークショップⅡAの合格者は、論文ワークショップⅡBを受講する必要はありません。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
『博士演習』授業との連携を高め、より効果的に博士論文が執筆できるよう努める。
その他の重要事項Others
博士コースワークショップⅠAまたはⅠBにおいて、A-評価以上の修得者のみ、履修可能である。
受講生の要望や進行状況によって適宜授業計画を修正することが想定される。
In addition, all doctoral students in the Graduate School of Business Administration who will not be reporting on the mid-year interim debriefing should also participate in the workshop. The master’s course graduate students and research students may participate the workshop with the permission of the Dean of the Graduate School.