人文科学研究科Graduate School of Humanities
LIT500B2(文学 / Literature 500)日本文芸学A Japanese Literary Art A
庄司 達也
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 人文科学研究科Graduate School of Humanities |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | X0100 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 水4/Wed.4 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 市院棟-203 |
配当年次Grade | 院人日・修士課程・専門科目 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory |
日本文学専攻 (修士課程) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
Students will engage in reading the works of Ryunosuke Akutagawa, one of the leading writers of Taisho literature. Students will practice reading works for which drafts, notes, notebooks, and manuscripts remain, as well as for works that have been significantly revised from the original text.
Students will develop the ability to face the material without preconceptions and to take away the richness of information from the material, and will be able to apply the results to their literary research.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
大正文学を代表する作家のひとりである芥川龍之介の作品の読解に取り組む。草稿やメモ、ノート、或いは原稿などの残る作品を対象として、或いは初出本文から大きく改稿を施された作品を対象とした読みの実践を行う。
受講生は、先入観に囚われることなく資料に向き合い、資料の持つ豊かな情報を取り上げる事の出来る力を養い、合わせて、文学研究にその成果を活かす事を目指す。
到達目標Goal
資料を読むための基本的な手順に習熟し、読み解きのための基本的なスキルを身につけ、資料それぞれが有する豊かな情報を引き出し、作品の読解に活用できる。また、その成果を自らの発表や論文で充分に発揮できる。
To become familiar with the basic procedures for reading materials, acquire basic skills for reading and understanding, and be able to draw out the rich information possessed by each material and use it in the reading of a work. The student should also be able to fully demonstrate the results of their reading in their own presentations and papers.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」「DP2」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
毎回の講義では必ず報告者を立て、その報告を巡って意見を交わし、互いの読みを深める。
なお、発表者は発表の前日15時までに配付資料(レジュメ)をPDFの形でLMSにアップロードし、他の受講者は授業までにあらかじめ目を通しておく。
In each lecture, there will always be a presenter, and students will exchange opinions and deepen each other's readings of the reports.
The presenter must upload his/her resume in PDF format to the LMS by 3:00 p.m. on the day before the presentation, so that other students can read it before class.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:ガイダンス
授業のコンセプトおよび進め方についての説明と、受講者それぞれの研究的関心を共有する。素材として提供する資料についての説明。
第2回[対面/face to face]:担当教員による報告1
直筆資料を読み解くと云う事についてのガイダンス1
第3回[対面/face to face]:担当教員による報告2
直筆資料を読み解くと云う事についてのガイダンス2
第4回[対面/face to face]:受講者による報告1
発表と質疑応答
第5回[対面/face to face]:受講者による報告2
発表と質疑応答
第6回[対面/face to face]:受講者による報告3
発表と質疑応答
第7回[対面/face to face]:受講者による報告4
発表と質疑応答
第8回[対面/face to face]:受講者による報告5
発表と質疑応答
第9回[対面/face to face]:受講者による報告6
発表と質疑応答
第10回[対面/face to face]:受講者による報告7
発表と質疑応答
第11回[対面/face to face]:受講者による報告8
発表と質疑応答
第12回[対面/face to face]:受講者による報告9
発表と質疑応答
第13回[対面/face to face]:受講者による報告10
発表と質疑応答
第14回[対面/face to face]:総括
振り返り。
課題についての説明。
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
本授業の準備学習・復習時間は、各2時間を標準とします。
受講者は、毎回素材となる資料についての基本情報を得ておくこと。事典等で基本知識を得、自分なりに資料や作品に対するアプローチを考えておくことが望ましい。各自が発表者の立場になり、先行研究等も参照して講義に臨みたい。
The standard preparation and review time for this class is 2 hours each.Students are expected to obtain basic information about the materials each time.
テキスト(教科書)Textbooks
庄司達也、篠崎美生子編『日本文学コレクション 芥川龍之介』翰林書房、ISBN978-4-87737-189-0
庄司達也編『芥川龍之介ハンドブック』鼎書房、ISBN978-4-907282-13-4
参考書References
関口安義、庄司達也編『芥川龍之介全作品事典』勉誠出版、ISBN4-585-06015-4
関口安義編『芥川龍之介新辞典』翰林書房、ISBN4-87737-179-6
成績評価の方法と基準Grading criteria
講義中のコメント(20%)、発表(40%)、レポート等の提出物(40%)による総合評価。
Overall evaluation based on comments during lectures (20%), presentations (40%), and reports and other submissions (40%).
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
本年度授業担当者変更によりフィードバックできません。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
特に無し
その他の重要事項Others
受講生と相談の上、学外授業としての文学館見学を実施することもある。
Depending on the student's preference, a field trip to the Museum of Literature may be arranged as an off-campus class.
担当教員の専門分野等
専門領域>日本近代文学
<研究テーマ>芥川龍之介・文学とメディア・近代作家に於ける西洋音楽の受容
<主要研究業績>
編著『芥川龍之介ハンドブック』〈2015 鼎書房)・共編『改造社のメディア戦略』〈2013 双文社出版)