理工・生命科学部教養科目KLAC Course
BSP100LC(初年次教育、学部導入教育及びリテラシー教育 / Basic study practice 100)化学基礎IIBasic Chemistry II
島田 恵理子Eriko SHIMADA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工・生命科学部教養科目KLAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | H3344 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 月2/Mon.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 小東館-E105 |
配当年次Grade | 1 |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<理工・生命科学部教養科目>Category | 理系教養科目(理科系) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
This course teaches the foundations of chemistry and scientific way of thinking which university students should acquire
Students are recommended to attend this class who have understood so-called high school chemistry and want to study chemistry more academically.
Goal:
By the end of this course,students should be able to do the followings:
(1) Describe energy level diagram of molecular orbital for homo-nuclear diatomic molecule. Based on this,explain its stability and magnetic property.
(2) Explain mechanism of hybrid orbital.
(3) Outline mechanism of color development
(4) Calculate concentration and amount using equilibrium constant.
(5) Analyze first-order reaction. Calculate activation energy.
Work to be done outside of class:
Before/after each class meeting, students will be expected to spend four hours to understand the course content.
Grading criteria:
Total score of exercise(20 points),quiz(30 points), and final exam(50 points) should be more than 60 points out of the 100 points to pass.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
本講義は、前期「化学基礎Ⅰ」で基礎を習得またはそれと同等レベルの学生を対象にする。前期に浅く学んだ範囲を学問的に踏み込み、その周辺も含めて大学化学の基礎理解を深める。
到達目標:
(1)基本的な等核二原子分子のエネルギー準位図を描き、その分子や分子イオンの磁性や安定を判断できる。
(2)混成軌道の仕組みを説明できる。
(3)発色の仕組みの概要を説明できる。
(4)平衡定数を使った物質の濃度、量の計算ができる。
(5)一次反応の速度解析ができる。また活性化エネルギーを求められる。
授業時間外の学習:
本授業の準備・復習等の授業時間外学習は、4時間を標準とする。予習には配布資料の穴埋めを活用し、復習には授業終了後に示される課題等に取り組むこと。
成績評価の方法と基準:
毎回行う演習20%、2回の小テスト30%、期末試験50%を合わせて100%として評価する。
到達目標Goal
(1)基本的な等核二原子分子のエネルギー準位図を描き、その分子や分子イオンの磁性や安定を判断できる。
(2)混成軌道の仕組みを説明できる。
(3)発色の仕組みの概要を説明できる。
(4)平衡定数を使った物質の濃度、量の計算ができる。
(5)一次反応の速度解析ができる。また活性化エネルギーを求められる。
By the end of this course,students should be able to do the followings:
(1) Describe energy level diagram of molecular orbital for homo-nuclear diatomic molecule. Based on this,explain its stability and magnetic property.
(2) Explain mechanism of hybrid orbital.
(3) Outline mechanism of color development
(4) Calculate concentration and amount using equilibrium constant.
(5) Analyze first-order reaction. Calculate activation energy.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、以下に関連している。理工学部:「DP2」と「DP4」。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
【授業の進め方と方法】
毎回演習を行い、その点数の合計を20点満点に換算する。また、小テスト(課題形式を含む)を2回行い、その点数の合計を30点満点とし、期末試験を50点満点とする。演習20%、小テスト30%、期末試験50%を合わせて100%として評価する。
演習・小テストに対しては学習支援システムや授業時にフィードバックする。
Total score of exercise(20 points),quiz(30 points), and final exam(50 points) should be more than 60 points out of the 100 points to pass.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1回[対面/face to face]:ガイダンス
Introduction
授業の進め方、化学基礎Ⅰの復習、自己確認テスト
Review of the previous term,Self-confirmation test
2回[対面/face to face]:原子価結合法
Valence bond theory
原子価結合法
Valence bond theory
3回[対面/face to face]:分子軌道法①
Molecular orbital method①
等核2原子分子の分子軌道、エネルギー準位図、結合性軌道、反結合性軌道、σ 軌道,π 軌道
Molecular orbital of homo-nuclear diatomic molecule,Energy level diagram,Bonding orbital, Anti-bonding orbital,σ orbital, π orbital
4回[対面/face to face]:分子軌道法②
Molecular orbital method②
等核2原子分子および分子イオン,常磁性、反磁性、結合次数
Para-magnetism,Diamagnetism,Bond order
5回[対面/face to face]:小テスト1、混成軌道と金属錯体
Quiz1,Hybrid orbital and metal complex
小テスト1、八面体金属錯体、混成軌道による錯体の電子配置の解釈
Quiz1,Octahedral metal complex,Interpretation of electronic configuration of metal complex by hybrid orbital
6回[対面/face to face]:発色と金属錯体
Color development and metal complex
発色、結晶場理論による錯体の電子配置の解釈
Color development,Interpretation of electronic configuration of metal complex by crystalline field theory
7回[対面/face to face]:化学平衡①
Chemical equilibrium①
化学平衡とは、平衡定数
Introduction of chemical equilibrium,Equilibrium constant
8回[対面/face to face]:化学平衡②
Chemical equilibrium②
弱酸・弱塩基水溶液のpH,加水分解,塩水溶液のpH
pH of weak acid and weak base,Hydrolysis,pH of aqueous salt solution
9回[対面/face to face]:化学平衡③
Chemical equilibrium③
緩衝溶液のpH,中和滴定におけるpHの変化
pH during neutralization titration
10回[対面/face to face]:反応速度論①
Chemical kinetics①
反応次数、一次反応の速度解析
Order of reaction,Analysis of first-order reaction
11回[対面/face to face]:小テスト2、反応速度論②
Quiz2,Chemical kinetics②
小テスト2、逐次反応、酵素反応、活性化エネルギー
Quiz2,Successive reaction,Enzyme reaction,Activation energy
12回[対面/face to face]:熱力第二法則①
Second law of thermodynamics①
熱力学第二法則、自発性、エントロピー
Second law of thermodynamics, Spontaneous change,Entropy
13回[対面/face to face]:熱力学第二法則②
Second law of thermodynamics②
ギブズ自由エネルギーと電池、ネルンストの式、乱雑さ
Gibbs free energy and battery,Nernst equation,Randomness
14回[対面/face to face]:期末試験と解説
Final exam and explanation
期末試験と解説
Final exam and explanation
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
【本授業の準備・復習等の授業時間外学習は、4時間を標準とする】予習には配布資料の穴埋めを活用し、復習には授業終了後に示される課題等に取り組むこと。
Before/after each class meeting, students will be expected to spend four hours to understand the course content.
テキスト(教科書)Textbooks
・「理系のための基礎化学」増田芳男・澤田清著、化学同人
・配布資料(学習支援システムで授業の前の週に配信)
参考書References
「標準 基礎化学」梅本喜三郎著、裳華房
成績評価の方法と基準Grading criteria
毎回行う演習20%、2回の小テスト30%、期末試験50%を合わせて100%として評価する。
Total score of exercise(20 points),quiz(30 points), and final exam(50 points) should be more than 60 points out of the 100 points to pass.
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
予め配布する資料に入れる穴埋め部分を増やし予習しやすくした。
Handouts for preparation of next class have been refined by increasing the number of fill-in the blank questions.
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
学習支援システムを活用するため、使用できるPC等の環境を準備しておくこと。
It is necessary to prepare PC for using Hoppii system.
その他の重要事項Others
教員の実務経験(企業での化学研究開発ならびに起業)を生かし、問題解決に役立つアプローチの方法を解説する。