市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course
LANe100LA(英語 / English language education 100)English1-ⅠEnglish 1-I
北原 ルック 明子Meiko KITAHARA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | R0613 |
旧授業コードPrevious Class code | E1513 |
旧科目名Previous Class title | English1-Ⅰ |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 月2/Mon.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 市Y‐Y703 |
配当年次Grade | 環1年[英語7組] |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
選択・必修Optional/Compulsory | |
カテゴリー(2017年度以降)Category (2018~) |
2017年度以降入学者 ILAC科目 100番台 外国語科目 4群[必修]英語 |
カテゴリー(2016年度以前)Category (2017) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
Students have already studied English for at least 6 years. This class is to enhance the students to widen their knowledge towards various environmental problems happening around the world and to further gain knowledge on SDGs.
Learning Objectives; The students are encouraged to speak in English as much as possible and to communicate with their classmates in English on environmental problems. Through discussion and presentation, students will share their ideas on various problems in English. We will also focus on the speeches of Greta Thunberg and Severne Suzuki.
Learning activities outside of class room: Although it is hard to communicate with foreigners under such circumstances with Covid 19 still going around, students are as much as possible encouraged to communicate with foreigners.
Grading criteria/policy: Basically, the grades will be depended on class work, presentation and test at the end of the term.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
小学校、中学校、そして高校において英語に親しんできたと思われるが大学では一層と英語に親しみ文法、読解を中心とするのではなくコミュニケーションを図りながら英語を道具としてそれぞれの専門分野で生かしていけるようにして行きたい。
到達目標Goal
英語で考えられるようにし英語で相手に伝わるようにして行きたい。まず短く簡単な英語でいいので自分の言いたいことを相手に伝えられるようにする. 日常の様々なトピックについて自分の知識、経験、意見を口頭で表現していくことをプレゼンテーション、スピーチ、デイスカッションなどを通して練習していく。リーディングに関しては教科書のユニットをよく読み内容を理解していく。
ライティングに関してはプレゼンテーションを準備する上で導入部分、メイン、締めをしっかりと順序立てて整理してかけるようにする。また聴く力も養っていきたいと思う。
温暖化、気候変動、絶滅危惧種、フードロス、コロナなど様々な私たちが地球にもたらした環境問題をどの様にして解決していけるか、解決できないまでもどの様にしたら減らしていけるかなどを意識して少しでも英語で発信していけるようにする。またそれぞれが興味のある環境問題に対してプレゼンテーションを行う。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
各学部のディプロマ・ポリシーのうち、以下に関連している。人間環境学部:DP2
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
教科書であるYou,Me and the Worldを中心に授業を進めていく。教科書をよく読み環境問題に関しての問題を考える。教科書に入る前に簡単なリスニングをし耳を英語に慣らしていく。また授業の初めに毎回2〜3人ずつ簡単なスピーチをしてもらう。教科書においてはそれぞれのユニットの課題、問題点などを考えていく。先進国の開発途上国への影響をかんがえる。また前の授業での復習をしながらフィードバックをして行く。学期末にはそれぞれグループに分かれて10〜15分のプレゼンテーションをする。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
Introduction[対面/face to face]:Introduction
Introduction of the class.
Introducing yourself by interacting with your partner in English.
Unit1 Waste and Recycling[対面/face to face]:Unit 1
Waste and recycling
What is happening with our garbage?
Think about how we are dealing with our garbage. How much garbage do we throw away each week. Are we doing anything for the environment?
Unit 1[対面/face to face]:Unit 1
What do you we do with our garbage? What can we do with what we cannot throw away as garbage.
Unit 1[オンライン/online]:Unit 1
Role play.
Role Play
What can we do if our incinerator is old and emits dioxin. Also at the same time, the landfill is full. Think of a solution.
Unit 2 Endangered Species[対面/face to face]:Unit 2
Endangered species
Why are some animals, plants, fish etc becoming extinct or endangered
Unit 2[対面/face to face]:Unit 2
What are the reasons of the living creatures’ extinction or they being endangered. think of how much Human being is playing a part in this and why.
Unit 2 [対面/face to face]:Unit 2
Do you think endangered species should be protected? Discuss the pros and cons why they should be protected or not.
Unit 3 Rainforests[対面/face to face]:Unit 3
Rainforests
What is happening to the rainforests?
Why are they important?
Why are they being destroyed?
Unit 3[対面/face to face]:Unit 3
Discuss what the importance of rainforest is and what are the causes of rainforests disappearing. What happens when rainforests disappears.
Unit 4 Global warming[対面/face to face]:Unit 4
Global warming
Prepare for the presentation
What are the causes of global warming?
What is a presentation. The class will be divided into groups and each group will think of a theme connected to global warming. The presentation is 10-15 minutes. Explain the presentation using power point."
Unit 4[対面/face to face]:Unit 4
Prepare for the presentation
What are the effects of global warmiong. What can we do to prevent global warming?
Preparing for the presentation.
Unit 4[対面/face to face]:Unit 4
Prepare for the presentation
How do we deal with the problems of global warming.
Preparing for the presentation.
Presentation[対面/face to face]:Presentation
Presentation
Exam[対面/face to face]:Exam
Exam of what was studied during the semester.
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
本授業の準備学習・復習時間は、合わせて1時間を標準とします。/University guidelines suggest preparation and review should be around an hour a week for a one-credit course.Students are required to read each unit and understand the content and be able to express what they think about each unit which is being studied.
テキスト(教科書)Textbooks
You,Me and the World (Second edition)
David Peaty
Kinseido
参考書References
NA
成績評価の方法と基準Grading criteria
成績の評価と方法については授業での平常点(5%)、デイスカッション(10%)、発表等15%、期末試験70% 計100%。とする。なお60%以上を合格とする。欠席4回以上の場合は単位取得は不可である。試験内容に関してはその学期に学んだことが試験範囲になる。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
ゆっくりと話すようにする。