市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course
LANe100LA(英語 / English language education 100)英語1English 1
小川 真也Shinya OGAWA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | R0513 |
旧授業コードPrevious Class code | E1013 |
旧科目名Previous Class title | 英語1 |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 木2/Thu.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 市外濠‐S201 |
配当年次Grade | 国1年 |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
選択・必修Optional/Compulsory | |
カテゴリー(2017年度以降)Category (2018~) |
2017年度以降入学者 ILAC科目 100番台 外国語科目 4群[必修]英語 |
カテゴリー(2016年度以前)Category (2017) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
One of the main objectives in this course is improvement of reading skill and developing of students’ vocabulary. Students will read English passages discussing social issues and recent events, paying much attention to paragraph structure and relationship between paragraphs. The ability to read and comprehend the argument of the passage and to acquire the knowledge and information through English will be improved by reading articles.
Another objective is formation and expression of students’ own opinion. Emphasis should be put on understanding the writer’s feeling and intention. However, students should not accept the writer’s opinion easily if they have questions or doubts. Students have to form their own opinion after they find out the difference between the writer’s opinion and theirs. In addition, they will practice summarizing the passages they read and writing the opinion which they formed in English.
Listening skill is also regarded as an important factor. Listening skill will be developed through the quizzes which the instructor make from other materials.
This class has five learning objectives.
First, They are expected to acquire the knowledge of English grammar, words and phrases which is necessary to read English.
Second, students are expected to acquire the ability to understand middle-length English articles by themselves.
Third, students are expected to acquire the capacity to grasp logic of them, considering what role each paragraph has.
Fourth, students are expected to improve their listening skill through exercises.
Fifth, students are expected to acquire the faculty to write their own thoughts about articles in English.
The final evaluating score between 60% and 100% will be awarded. Percentages of evaluation are Presentation (Reading and Translating) 10%, Quizzes 35%, Final exam 50%, and Writing 5 %. Credits will not be given to those who have missed 4 class hours or its equivalent in being late. When being late for thirty minutes is considered as one absence. Being late two times will be counted as one absence.
As for learning activities outside of classroom, students have to prepare and review for at least one hour. Students have to read texts and consult dictionaries about unknown words and phrases before class. After finishing reading an article, students have to reread it and review what you didn’t understand for quizzes. As students answer the English definitions of words in quizzes, they have to consult an English-English dictionary.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
この授業の主な目的は読解力と語彙を高めることである。学生はパラグラフ構造とパラグラフ同士の関係性に注意を払いながら、社会問題や現代事象を扱う英文を読み、英語の読解力を高めるとともに、英語を通して知識を得られるようになることが望まれる。
また、自分自身の意見を持つことも重要である。筆者の意見を理解することも重要だが、疑問があれば、その意見を容易く受け入れてはならない。筆者と自身との意見の相違を見極め、自分自身の意見をまとめ、それを英語で表現できるようになることが望まれる。
リスニング能力を高めることも重視する。教員が作成したリスニング問題を解き、リスニング力を高めて頂きたい。
到達目標Goal
この授業ではリーディングを中心に次の点を目標に学習する。
①英語で書かれた文章を読む上で必要な文法事項と語彙を身につける。
②まとまった量の英語の文章を独力で理解できるようになる。
③段落の構造も意識して論理の流れを把握できるようになる。
④練習問題を通して、リスニングの力を身に付ける。
⑤記事についての自分の意見を英作文することで、英語で表現する力を身に付ける。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
各学部のディプロマ・ポリシーのうち、以下に関連している。国際文化学部:DP1
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
この授業は演習形式を取り、2回の授業で1つのchapterを扱う。
授業の初めにテキストから作成したリスニング問題を実施する。
正確に読むことに主眼を置き、単語・熟語・文法事項等を確認しながら記事を訳読し、段落ごとに要約し、トピック全体の理解を図る。
段落ごとの要約とトピックに対する意見を英作文して課題として提出する。提出課題は教員が添削するので、添削された箇所を確認し、英語の表現や内容理解などを深める。
chapterごとに前半後半に分けて2回、復習の小テストを実施する。
フィードバックとして英作文は教員が添削し、返却する。小テスト・期末テストに関してはテスト終了後に模範解答を提示する。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
なし / No
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:イントロダクション
授業の進め方の説明
2[対面/face to face]:Chapter 1-1 The art of Persuasion: What is the key to making a good argument?
「相手を説得するコツ:説得力のある議論をするにはどうしたらいいか」前半講読
3[対面/face to face]:Chapter 1-2 The art of Persuasion: What is the key to making a good argument?
「相手を説得するコツ:説得力のある議論をするにはどうしたらいいか」後半講読
4[対面/face to face]:Chapter 6-1 As the World Burns: What is fueling wildfires around the globe?
「世界が燃えさかる中で:世界中で山火事が起きている原因は何か」前半講読
5[対面/face to face]:Chapter 6-2 As the World Burns: What is fueling wildfires around the globe?
「世界が燃えさかる中で:世界中で山火事が起きている原因は何か」後半講読
6[対面/face to face]:Chapter 11-1 Ahead in the Polls: How reliable are public opinion polls?
「選挙戦の動向:世論調査はどの程度信頼できるのか」前半講読
7[対面/face to face]:Chapter 11-2 Ahead in the Polls: How reliable are public opinion polls?
「選挙戦の動向:世論調査はどの程度信頼できるのか」後半講読
8[対面/face to face]:Chapter 16-1 In the Beginning: What is the link between religion and cosmology?
「世界のはじまり:宗教と宇宙論はどのように関連しているのか」前半講読
9[対面/face to face]:Chapter 16-2 In the Beginning: What is the link between religion and cosmology?
「世界のはじまり:宗教と宇宙論はどのように関連しているのか」後半講読
10[対面/face to face]:Chapter 2-1 Cool as Ice: Can ice hockey become a truly global sport?
「それはクールだ:アイスホッケーは新に世界的なスポーツになれるか」前半講読
11[対面/face to face]:Chapter 2-2 Cool as Ice: Can ice hockey become a truly global sport?
「それはクールだ:アイスホッケーは新に世界的なスポーツになれるか」後半講読
12[対面/face to face]:Chapter 7-1 Rise of the Machines: Are human beings becoming obsolete?
「マシンの台頭:人類は廃れつつあるのか」前半講読
13[対面/face to face]:Chapter 7-2 Rise of the Machines: Are human beings becoming obsolete?
「マシンの台頭:人類は廃れつつあるのか」後半講読
14[対面/face to face]:まとめと期末テスト
まとめと期末テスト、解説
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
本授業の準備学習・復習時間は、合わせて1時間を標準とします。
予習を前提に授業を進め、chapterごとに2回小テストを実施するので、少なくとも1時間を取って、教科書を読み、授業後には予習時にわからなかった箇所を復習すること。
小テストでは英単語の定義が問われるので、予め英英辞書を使って単語の定義を調べておくこと。
テキスト(教科書)Textbooks
Rethinking the World -Dare to Know-(Francois de Soete著, 成美堂, 2023年)
参考書References
英語系辞書(特に英英辞書)
成績評価の方法と基準Grading criteria
成績評価は100満点とし、60点以上が合格となる。
授業への貢献10% 小テスト35% 期末テスト50% 英作文5%
欠席回数が4回以上の場合は、原則として単位修得を認めない。
授業開始から30分以上の遅刻した場合は欠席扱い、遅刻2回で欠席1回とみなす。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
テキストに物足りなくなった場合や難しく感じられる場合、代替の記事を読む。