市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course
LANe100LA(英語 / English language education 100)English2ⅠEnglish2I
北原 ルック 明子Meiko KITAHARA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | R0409 |
旧授業コードPrevious Class code | E0409 |
旧科目名Previous Class title | English2Ⅰ |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 木2/Thu.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 市BT‐0609 |
配当年次Grade | 営1年[英語22組] |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
選択・必修Optional/Compulsory | |
カテゴリー(2017年度以降)Category (2018~) |
2017年度以降入学者 ILAC科目 100番台 外国語科目 4群[必修]英語 |
カテゴリー(2016年度以前)Category (2017) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
This class is to enhance the students to widen their knowledge towards various global issues happening around them.
Learning Objectives; The students are encouraged to speak in English as much as possible and to communicate with their classmates in English.
Learning activities outside of class room: Although it is hard to communicate with foreigners under such circumstances with Covid 19 still going around, students are as much as possible encouraged to communicate with foreigners.
Grading criteria/policy: Basically, the grades will be depended on class work, presentation and test at the end of the term.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
小学校、中学校、そして高校において英語に親しんできたと思われるが大学では一層と英語に親しみ文法、読解を中心とするのではなくコミュニケーションを図りながら英語を道具としてそれぞれの専門分野で生かしていけるようにして行きたい。
到達目標Goal
英語で考えられるようにし英語で相手に伝わるようにして行きたい。まず短く簡単な英語でいいので自分の言いたいことを相手に伝えられるようにする. 日常の様々なトピックについて自分の知識、経験、意見を口頭で表現していくことをプレゼンテーション、スピーチ、デイスカッションなどを通して練習していく。ライティングに関してはプレゼンテーションを準備をする上で導入部分、メイン、締めをしっかりと順序立ててかけるようにする。また聴く力も養っていきたいと思う。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
各学部のディプロマ・ポリシーのうち、以下に関連している。法学部・法律学科:DP3・DP4、法学部・政治学科:DP1、文学部:DP1、経営学部:DP1
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
教科書"Impact Issues" に入る前に簡単なリスニングをし簡単な会話をする。この教科書は様々なテーマをユニットごとに扱っているのでそれをしっかり読み、内容を理解しその内容に対してその都度そのテーマに関して自分の意見が言えるようにする。またこの教科書は様々なactivityなどがありそれらをとおして英語に一層親しんでいきたいと思う。自分の意見をクラスの前で言える様に大小のプレゼンテーションを授業内で多く行う。前の授業での復習をしながらフィードバックをしながら授業を進めていく。各ユニットで出題されている単語などの意味及び文章も作れるようにする。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
Introduction[対面/face to face]:Introduction
Introducing yourself by interacting with your partner in English. Be able to introduce your partner to the rest of the class.
Unit 1 First Impression[対面/face to face]:Unit 1
First Impression
Read the unit well and do the exercises and understand it. Think why first impressions are important.
Unit 1[対面/face to face]:Unit 1
Put yourself in the characters of Sandy and Tamara. Who do you agree with and why.
unit 2 Big or Small[対面/face to face]:Unit 2
Big or small
What do you think of living in a big city or living in a small town. What are the merits and the demerits of each.
Unit 2[対面/face to face]:Unit 2
Continuation of the previous unit. Group discussion on why you want to live in a small town or a big city.
Unit 3 The Good Language Learner[対面/face to face]:Unit 3
The Good language Learner
What is it to learn a new language. You have all studied English for a number of years. What do you think about it,
Unit 3[対面/face to face]:Unit 3
Group Activity .
What do you think about learning a new language. Is it necessary to learn a new language or not.
Unit 5 Forever Single[対面/face to face]:Unit 5
Forever Single
What is your idea on marriage. Is marriage important for everybody? What do you think about what Angela is saying. Do you agree or disagree.
Unit 5[対面/face to face]:Unit 5
What do you think about LGBTQ. Is marriage necessary for them? Talk about whether marriage is important for them and why.
Unit 7 What's for Lunch[対面/face to face]:Unit 7
What's for lunch?
Preparing for the presentation
Why is it important to think about what we eat? Do we think about global warming or about our environment when we eat?
Unit 7[対面/face to face]:Unit 7
Preparing for the presentation
Talk about why we need to think about global warming and our environment. What do we think about SDGs.
Unit 7[対面/face to face]:Unit 7
Preparing for the presentation
What are the problems about food loss and food waste. Need we think about it?
Preparing for the presentation.
Presentation[対面/face to face]:Presentation
Presentation
Presentation[対面/face to face]:Exam & Summary
Exam of what was studied during the semester.
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
本授業の準備学習・復習時間は、合わせて1時間を標準とします。/University guidelines suggest preparation and review should be around an hour a week for a one-credit course. Students are required to read each unit and understand the content and be able to express what they think about each unit which is being studied.
テキスト(教科書)Textbooks
Impact Issues 2
Richard R Day Joseph Shales Junko Yamanaka
Pearson
参考書References
NA
成績評価の方法と基準Grading criteria
成績の評価と方法については授業での平常点(5%)、デイスカッション(10%)、発表等15%、期末試験70% 計100%。とする。なお60%以上を合格とする。各学期欠席が4回以上の場合は、原則として単位修得を認めない。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
なるべくゆっくりと話すようにする。