市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course
LANe100LA(英語 / English language education 100)English1ⅠEnglish1I
深澤 清Kiyoshi FUKASAWA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | R0027 |
旧授業コードPrevious Class code | E0027 |
旧科目名Previous Class title | English1Ⅰ |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 土1/Sat.1 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 市外濠‐S501 |
配当年次Grade | 法1年[英語14組] |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
選択・必修Optional/Compulsory | |
カテゴリー(2017年度以降)Category (2018~) |
2017年度以降入学者 ILAC科目 100番台 外国語科目 4群[必修]英語 |
カテゴリー(2016年度以前)Category (2017) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
Course outline: The aim of this course is to develop English oral and aural communication skills in a wide variety of real-world situations and emphasizing natural speech and vocabulary development.
Learning objectives: Students will read passages of multiple paragraphs to discuss and talk on general topics and grasp the writer's intention and feeling. This course also helps students foster critical thinking skills to make an objective and multifaceted analysis of the given information.
Learning activities outside of classroom: Before each class meeting, students will be expected to have read the relevant chapters from the text and complete the required assignments after each class meeting. Your required study time is at least one hour for each class meeting.
Grading Criteria/policies: Your overall grade in the class will be decided based on the following: In class contribution (presentation in English) 70%: Evaluation of Hoppii’s assignment 20%: Short reports: 10%.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
これまでに学習したことを基礎として、総合的な英語力を養うことを目的とする。特に英語の4技能の一つであるリーディング(文章理解、基礎的な文法の理解、語彙の増強)のスキルを強化し、読解力向上のための基盤づくりができるようにする。また、英語のリスニング、スピーキングの力も強化する。英語でコミュニケーションをすることの楽しさを実感し、日常的な場面で自分が伝えたいことを表現し、又相手が伝えたいことを理解できるようにする。コミュニケーション活動を通して、他者との相互理解を深める機会を得る。さらに学習を通して海外事情を知り、世界の中の日本、そして日本の中の世界を知る。様々なテーマを含む英語資料を理解し、クリティカルな分析能力を養う。
到達目標Goal
テキストの予習・復習を通して文法、イディオム、フレーズを理解し使えることができる。英語語彙力を身につける。(英単語レベル4以上をマスターする。) 短いフレーズは何度もドリル練習をして暗記することができる。英語ジャーナルを書いて発表する。テキスト、プリント等の記述内容を理解し、それに対する自分の意見を他者に伝えることができる。他者の発言を尊重しつつ、自分の意見との妥協点を見い出すことができる。英語で自分の意見を述べることができる。コミュニケーションスキルを培い、自信を持って話せることができる。リスニング, リーディング、ライティングの課題に取り組む。ペアワーク、グループワークに参加し、課題やプロジェクトを完成させることができる。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
各学部のディプロマ・ポリシーのうち、以下に関連している。法学部・法律学科:DP3・DP4、法学部・政治学科:DP1、文学部:DP1、経営学部:DP1
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
この授業は対面による講義形態で行い、基本的に教科書に沿って授業を進めます。授業では教科書の内容について解説し、提出されたリアクションペーパー、演習問題の回答についてフィードバックします。又、補足説明や演習問題の正答は授業支援システムHoppiiに掲示する場合もあります。教科書の内容について、ペアワーク、グループワークにより意見交換をします。授業時間以外でもHoppiiに出された課題に取り組み、継続的に学習します。英語によるプレゼンテーションを行い、自分の意見を他者に伝える機会を持ちます。積極的にHoppii等の授業支援システムを活用し、課題等に対する解説、正答のフィードバックを行います。尚、プレゼンテーション実施の際は、視覚資料等の円滑な運用のため、ZOOM等のツールを積極的に用います。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
Unit 1 [対面/face to face]:Orientation
Summer Holiday Plans.
Introduction to Life Topics changing views. The Joy of Anticipation
Planning for summer holiday plan. Anticipation is an important source of happiness.
Unit 2 [対面/face to face]:Online Booking. How Long does it Take to Make a Friend?
How to book a ticket. People are naturally social and want to bond with one another.
Unit 3[対面/face to face]:In an airplane. How to Form Good Habits
Conversation in an airplane. We all have behaviors that we want to replace with good habits, but most of us have no idea how good habits are formed.
Unit 4 [対面/face to face]:Exchanging Money. How to Become More Productive
Money Exchange. We all want to become more efficient at our jobs and at getting more done, but often we simply do not know how to do it.
Unit 5[対面/face to face]:At the Accommodation. Introverts and Extroverts
Where do you stay? Examples of introvert and extrovert character traits and behaviors
Unit 6[対面/face to face]:Smartphones and PCs. Social Media and Loneliness
SIM Free world. Is using social media good or bad for us? Why do you think so?
Unit 7[対面/face to face]:Using Uber. Five Healthy Habits
How to catch a taxi. What are five good habits that will keep you healthier and extend your life?
Unit 8[対面/face to face]:Public Transport. Are Humans Outdated Machines? Part I
Taking a train in UK. It has been said that humans are outdated machines. Do you agree or disagree?
Unit 9[対面/face to face]:A study tour. Are humans Outdated Machines? Part II
Go somewhere to do research. When we feel threatened or afraid, how can we control our stress? Explain.
Unit 10[対面/face to face]:Music Festival. The Happiness Set Point
Enjoy music. Can we boost our level of happiness? How much control do we have over our happiness? Express it in a percentage.
Unit 11[対面/face to face]:Ordering Food. The Hedonic Treadmill, Part I
Ordering Food. Does having a lot of nice, expensive possessions make you happy? Explain.
Unit 12 [対面/face to face]:Shopping. The Hedonic Treadmill, Part II
Shopping. How can we control ourselves so that we don’t get stuck on the hedonic treadmill?
Unit 13[対面/face to face]:Amusement. The Relationship between Cats and People
Enjoy sports. How and when did cats become humans’ pets and begin to share our lives?
Unit 14 [対面/face to face]:Emails. The power of Forgiveness, Part I & Part II
Emails. Is there someone you need to forgive? How important is it for you to do so? And How can you forgive another person?
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
積極的にHoppiiの学習システムを活用します。本授業の準備学習・復習時間は、合わせて1時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
Textbook: Travel English in Action 著者名: Burden Tyler
Publisher: 南雲堂, ISBN: 978-4-523-17942-9-C0082
参考書References
英和辞典(電子辞書・本型の辞書)など、英単語の意味を知る機能のあるものを持参すること。
成績評価の方法と基準Grading criteria
Grading Criteria
70% 平常点: 英語によるプレゼンテーションの評価
20% 課題評価: Forms、Hoppii等の課題についての評価
10% レポート評価: エッセー(英文)の内容
尚、各学期欠席が4回以上の場合は、原則として単位修得を認めない。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
特にありませんが、今後も優れた授業ができるよう研究を重ねていきます。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
学習支援システムHoppiiの課題等を行うための情報機器(パソコン等)が必要です。
その他の重要事項Others
特にありません。