市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course
SOW100LA(社会福祉学 / Social Welfare 100)課題解決型フィールドワークFieldwork for SDGs
大規模自然災害発生時の大学キャンパスでの避難生活のデザインワークⅣ 〜豊かさと包摂性を追求した避難生活〜
水野 雅男Masao MIZUNO
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | Q0710 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | スプリングセッション/Spring Session |
曜日・時限Day/Period | 集中・その他/intensive・other courses |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 / Ichigaya |
教室名称Classroom name | |
配当年次Grade | 法文営国環キ1~4年 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | 市ヶ谷リベラルアーツセンターWeb掲示板を参照 |
他学部公開科目Open Program | ○ |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | 市ヶ谷リベラルアーツセンターWeb掲示板を参照 |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
選択・必修Optional/Compulsory | |
カテゴリー(2017年度以降)Category (2018~) |
2017年度以降入学者 ILAC科目 100番台 選択基盤科目 0群(自校教育、基礎ゼミ、情報、キャリア教育関連科目等) |
カテゴリー(2016年度以前)Category (2017) |
2016年度以前入学者 市ヶ谷基礎科目・総合科目 0群 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
Living in a shelter in a disaster-stricken area in Japan is said to be inferior to refugee camps in the gymnasium of elementary and junior high schools, in light of the Sphere standards for humanitarian assistance activities. Many people, such as the elderly, people with disabilities, and mothers with infants, are unfamiliar with group life, and drastic improvement measures are required. Meals distributed at evacuation shelters are also being served daily with bread and instant foods.
On the other hand, overseas, as in Italy, an earthquake-prone country, there are cases where tents, toilets, and kitchen cars arrive in the disaster area immediately after the disaster, and each family lives an evacuation life while preparing hot meals, which is one reference.
In the first year (2019), we shared the issues of the current evacuation center and focused on designing a humane evacuation life.
In the second year (2020), we focused on designing and producing furniture and furnishings that add richness to evacuation life (complementing camping equipment) and using them for demonstration experiments.
In the third year (2021), we will understand the diversity of evacuees, confirm the resources of the Tama Campus, and compile policy proposals for the realization of evacuation bases.
In the fourth year (2022), we will focus on the feasibility of accepting wide-area evacuations in the event of storm and flood damage: (1) grasping the points for opening and managing evacuation shelters (lecture by the director of the Japan Disaster Prevention Association), (2) grasping the capacity of the campus. (Usable space and stockpiles), (3) We will examine the construction and management of evacuation centers and experience lodging, and compile policy proposals for the realization of evacuation bases on the Ichigaya Campus.
Through the course, students will be able to:
1) Experience the wonders of collaborative work through daily group work with students from other faculties.
2) Realize the importance of "coordination ability" necessary for community development activities.
3) Acquire “presentation skills” by recording and reporting their own fieldwork.
4) Finally, learn the joy of community development activities by working on policy proposals and commercialization plans.
Before participating in the class, read reports and books related to evacuation centers and reconstruction community development in the disaster area, and understand the general flow from the occurrence of the disaster to evacuation life and reconstruction community development.
Complete the pre-learning report as much as possible by the first day. In addition to reviewing the daily program, students will review the lessons comprehensively even after the entire schedule is completed, and compile the results into a post-event report.
Since this class is an intensive lecture format, it is difficult to specifically describe the amount of time spent studying outside of class. Each day's review time is equivalent to 4 hours.
Comprehensively evaluate by totaling the following.
Attitude to participate in group work, design work, and workshops 80%
Content of presentation 20%
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
我が国における被災地での避難所生活は、小中学校の体育館に雑魚寝というもので、人道支援活動のスフィア基準に照らし合わせて、難民キャンプよりも劣るとも言われている。高齢者や障害者、乳幼児を抱えた母親など、集団生活に馴染まない方が多くおり、抜本的な改善策が求められている。一方、海外では地震国イタリアのように、発災直後にテントとトイレ、キッチンカーが被災地に届き、家族ごとに、温かい食事をとりながら避難生活を送るという事例があり、一つの参考となる。
1年目(2019年度)には、現況の避難所の課題を共有し、人間らしい避難生活をデザインすることに主眼を置いて取り組みた。
2年目(2020年度)は、避難生活に豊かさを添える(キャンプ用品を補完する)家具や調度品などをデザインし制作し、実証実験に用いることに重点を置いた。
3年目(2021年度)は、避難者の多様性の理解と多摩キャンパスの資源の確認を行い、避難拠点実現化に向けた政策提言をとりまとめた。
4年目(2022年度)は、風水害発生時の広域避難の受け入れ可能性に焦点を絞り、①避難所開設運営のポイントの把握(日本防災士会理事によるレクチャー)、②キャンパスの収容力の把握(使用可能な空間と備蓄状況)、③避難所設営・運営の検討と宿泊体験を行い、市ヶ谷キャンパスでの避難拠点実現化に向けた政策提言をとりまとめる。
到達目標Goal
授業を通じて学生は以下のことが得られる。
1)他学部学生らとの毎日のグループワークを通じて、協働作業の素晴らしさを体験する
2)まちづくり活動に必要となる「コーディネート能力」の大切さに気づく
3)自分達のフィールドワークを記録し報告することで「プレゼンテーション能力」を身につける
4)最終的に政策提言や事業化計画まで取り組むことで、まちづくり活動の楽しさを知る
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
避難所生活に関する基本的な知見や、コミュニケーションとチームビルディングの基礎については、外部講師も交えてレクチャーを行う。それを踏まえて、ディスカッション、キャンパス内フィールドワーク、大学生の専門性の活用方法の検討と検証、成果報告まですべて5名前後のグループワークを基本とする。
レクチャーやフィールドワークは市ヶ谷キャンパスで行う。
なお、事前学習のレポートを提出してもらい、それに対するフィードバックは授業内で行う。
3月 9日(木)10:00〜15:30 第 1回〜第 5回
3月10日(金)10:00〜15:30 第 6回〜第 8回
3月11日(土)13:00〜21:00 第 9回〜第11回
3月13日(月)10:00〜15:30 第12回〜第14回
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:レクチャー① ガイダンス
目的とスケジュールの確認
第2回[対面/face to face]:レクチャー② これまでの本授業等の活動成果
2019〜2021年度の活動成果の紹介
第3回[対面/face to face]:レクチャー③ 避難生活の実態
国内外の避難生活実態調査に関する報告内容の紹介
第4回[対面/face to face]:レクチャー④ チームビルディングの要点
チームビルディングに重要な点と考え方の紹介
第5回[対面/face to face]:グループワーク① グループ結成
チームビルディングの要点を踏まえたグループ結成と事前学習レポートに基づいた避難所運営に関する意見交換
第6回[対面/face to face]:レクチャー⑤ 避難所運営の実態(学外講師)
避難所運営のポイントと改善されない課題の紹介
第7回[対面/face to face]:グループワーク② キャンパス内の滞在資源実態調査
市ヶ谷キャンパス内にある滞在資源についてフィールドワークを実施
第8回[対面/face to face]:グループワーク③ 滞在資源実態調査結果とりまとめ
模造紙上で調査した内容をとりまとめる
第9回[対面/face to face]:グループワーク④ 避難所運営ゲーム体験(学外講師)
避難所運営ゲームを通じて、運営に必要な役割と心構え等を体験
第10回[対面/face to face]:グループワーク⑤ 避難所設営プラン検討(学外講師)
滞在資源調査結果を参考に、キャンパス内での避難所設営のイメージプランを作成
第11回[対面/face to face]:グループワーク⑥ 避難所設営と避難生活模擬体験(学外講師)
市ヶ谷キャンパス内教室等でテント設営し、宿泊体験を実施
第12回[対面/face to face]:グループワーク⑦+全体ディスカッション 模擬体験のふりかえり
避難生活模擬体験の感想共有
第13回[対面/face to face]:グループワーク⑧ キャンパス内での避難所設営・運営の課題
避難所を設営・運営する上で直面した課題の洗い出し
第14回[対面/face to face]:グループワーク⑨+全体ディスカッション 実現化への政策提言
実現化に向けた行動計画検討、政策提言とりまとめ
授業全体の振り返り
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
事前に、被災地の避難所や復興まちづくりに関する報告書や書籍に目を通して、発災から避難生活、復興まちづくりまでの大まかな流れを理解して授業に参加すること。
初日までに可能な範囲で予習を終わらせて事前学習レポートを完成させる。復習は、毎日のプログラムを振り返って行うとともに、全日程が終了した後にも総括的に復習を行い、事後レポートとしてとりまとめる。
なお、本授業は集中講義形式であるので毎時間の授業外学習時間を具体的に記すのは難しいが、 上記の事前学習レポートや事後レポート、毎日の復習に要する時間は各4時間に相当するものである。
テキスト(教科書)Textbooks
特になし。
参考書References
必要に応じて資料を配付する。
成績評価の方法と基準Grading criteria
グループワークやデザインワーク、ワークショップへの参加態度 80%
プレゼンテーション内容 20%
上記を合計して総合的に評価する。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
昨年度の学生からの感想や授業前・中の要望などを参考に改善していく。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
特になし。
その他の重要事項Others
本授業では、以下の外部講師を招く。
氏 名:正谷 絵美
所 属:特定非営利活動法人 日本防災士会理事・東京都支部副支部長
この授業の開講期間に新型コロナ感染症の状況がどのように変化しているのかについては予想がつかない。しかし、現状の政府や本学の対応に鑑みて、念のための「感染症対策」や「万が一の発熱などが生じた場合への対応」を確認し、それを遵守していただく。