現代福祉学部Faculty of Social Policy and Administration
OTR300JB(その他 / Others 300)専門演習ⅡBSeminar 2B
金 慧英Hye-young KIM
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 現代福祉学部Faculty of Social Policy and Administration |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | N3095 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 火4/Tue.4 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 多摩 |
教室名称Classroom name | 多現福‐212 |
配当年次Grade | 3 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | 専門演習ⅡA・ⅡBの両方を登録しないとエラーが出ます |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
入学年度Admission year | |
カテゴリー(2021年度以前)Category (~2021) | |
カテゴリー(福祉コミュニティ)Category (Department of Community Development) | |
カテゴリー(臨床心理)Category (Department of Clinical Psychology) | |
カテゴリー福祉コミュニティ学科(2020年度以前入学者)Category福祉コミュニティ学科 (~2020) | 演習・実習科目 |
カテゴリー福祉コミュニティ学科(2021年度以降入学者)Category福祉コミュニティ学科 (2021~) | 演習・実習科目 |
カテゴリー臨床心理学科(2020年度以前入学者)Category臨床心理学科 (~2020) | |
カテゴリー臨床心理学科(2021年度以降入学者)Category臨床心理学科 (2021~) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
【Course outline】
In relation to the theme of the well-being of elderly people, students will think about the lifestyles of elderly people in a wide variety of environments such as local communities, care homes, and during disasters. Building on Specialized Studies I, before selecting the topic for their graduation research, students will learn basic research methods and clarify which themes are most interesting by engaging in fieldwork and discussions.
【Learning Objectives】
1)Students will be able to select a topic for their graduation research in line with their interests.
2)Students will acquire basic literacy and be able to choose and explain research methods in accordance with their research topic.
【Learning activities outside of classroom】
Students will clarify which themes they find most interesting by engaging in literature review and fieldwork. Moreover, through presentations and discussions, students will narrow down their research topics while performing peer review. They will debate on each of their research topics. As required, feedback on assignments, etc., will be provided using the learning support system or in person.
【Grading Criteria /Policy】
Grading will be decided based on in-class contribution (60%), and the quality of the students' performance in the class (presentation, report) (40%).
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
高齢者の幸福をテーマに、地域、入所施設、災害時など、様々な環境での高齢者の暮らしについて考える。また、専門演習Ⅰを土台にして、より専門的な研究手法を身につけるとともに、フィールドワークやディスカッションを通して、最も関心のある課題を明確にし、卒業研究テーマを決める。
到達目標Goal
1)関心のある課題を明確にし、卒業研究テーマを決める。
2)卒業研究テーマに必要な研究手法を身につける。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP2」と「DP3」と「DP5」と「DP6」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
文献レビューやフィールドワークを通して最も関心のある課題を明確にする。また、発表とディスカッションを通して相互批評をしながら研究テーマを絞る。各自の研究テーマに関連してのディベートを実施する。課題等のフィードバックは、学習支援システムと対面でその都度行う。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:オリエンテーション
/夏期課題の報告①
授業スケジュール確認、夏期課題の報告①
第2回[対面/face to face]:夏期課題の報告②
夏期課題の報告②
第3回[対面/face to face]:研究計画書の作成①
研究計画書の作成
第4回[対面/face to face]:研究計画書の作成②
研究計画書の発表と修正①
第5回[対面/face to face]:研究計画書の作成③
研究計画書の発表と修正②
第6回[対面/face to face]:参考文献の作成①
文献収集
第7回[対面/face to face]:参考文献の作成②
文献収集、整理
第8 回[対面/face to face]:参考文献の作成③
文献レビュー(発表)①
第9回[対面/face to face]:参考文献の作成④
文献レビュー(発表)②
第10回[対面/face to face]:フィールドワークについて
フィールドワークの方法論
第11回[対面/face to face]:フィールドワーク計画①
フィールドワーク先の検討、確認
第12回[対面/face to face]:フィールドワーク計画②
フィールドワーク方法およびスケジュールの検討
第13回[対面/face to face]:フィールドワーク計画③
フィールドワーク計画書の作成
第14回[対面/face to face]:フィールドワーク計画④、全体まとめ
フィールドワーク計画書の発表、全体まとめ
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
発表準備、グループ課題に積極的に取り組むこと。授業の準備・復習時間は各回4時間を標準とする。
テキスト(教科書)Textbooks
特に指定しない。授業の中で適宜紹介する。
参考書References
必要に応じて専門書や文献などを適宜紹介する。
成績評価の方法と基準Grading criteria
演習への積極的参加(60%)、発表・レポート(40%)により、総合的評価する
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
受講者とコミュニケーションをとりながら、意見等を反映していく。