現代福祉学部Faculty of Social Policy and Administration
LANe100JA(英語 / English language education 100)英語1(D・S・Vクラス)English 1
木﨑 智子Tomoko KIZAKI
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 現代福祉学部Faculty of Social Policy and Administration |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | N5405 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 水3/Wed.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 多摩 |
教室名称Classroom name | 多現福‐203 |
配当年次Grade | 1 |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | 2020年度以前入学者のみ受講可能。クラス指定あり、指定されたクラスを登録すること。 |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
入学年度Admission year | |
カテゴリー(2021年度以前)Category (~2021) | |
カテゴリー(福祉コミュニティ)Category (Department of Community Development) | |
カテゴリー(臨床心理)Category (Department of Clinical Psychology) | |
カテゴリー福祉コミュニティ学科(2020年度以前入学者)Category福祉コミュニティ学科 (~2020) |
言語コミュニケーション科目 第一言語群 |
カテゴリー福祉コミュニティ学科(2021年度以降入学者)Category福祉コミュニティ学科 (2021~) | |
カテゴリー臨床心理学科(2020年度以前入学者)Category臨床心理学科 (~2020) |
言語コミュニケーション科目 第一言語群 |
カテゴリー臨床心理学科(2021年度以降入学者)Category臨床心理学科 (2021~) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
【Course Outline】
The aim of this course is to develop the basic English communication skills of students, which are necessary both inside and outside the university campus. The skills taught in this course include reading comprehension, critical thinking, and presentation skills on current events and topics of personal interest.
【Learning Objectives】
Students will be required to read texts about well-being and related topics, and then make a presentation using suitably designed visual aids (such as PowerPoint slides) to develop their English presentation skills. In addition, each class will involve various activities including script writing, peer reviews, and group discussions.
【Out-of-Class Learning Activities】
Students are expected to complete the assigned tasks. Ideally, students should spend two hours each week preparing and reviewing the course content.
【Grading Criteria and Policy】
Grades will be based on in-class participation (40%), short reports and quizzes (30%), and a presentation (30%). Students who miss four or more classes will be automatically disqualified. To receive an excused absence, the appropriate documentation is required.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
大学や社会で必要となる基礎英語力として、時事問題や興味関心のある話題について、文書を読み、理解し、発表できる能力を伸ばし、習得する。
「健康で幸せな暮らし(well-being)」と関連する様々な社会問題についてのテキストを英語で読み、プレゼンテーションを行うことで、実践的に英語力を向上させる。
到達目標Goal
「健康で幸福な暮らし(well-being)」とそれに関連する問題についてのテキストを読み、プレゼンテーションを行うことで、英語による読解力、思考力、プレゼンテーション能力を身につける。
毎回の授業では、ペアワーク、グループディスカッションなどで自分の意見を作成・発表できる。また、相手の意見を受け止め、尊重することができる。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
指定テキストとハンドアウトを用いて各種演習を行います。
小テストを行います。
課題へのフィードバックはクラス内で、またはメールで個人宛に行います。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:コース説明とレベルチェックテスト
Course description, Levelcheck test
第2回[対面/face to face]:Unit 1: Measuring Well-being
Unit 1: Measuring Well-being
第3回[対面/face to face]:Unit 1まとめ
Unit 1 cont.
第4回[対面/face to face]:Unit 2: Finacial Stability 1
Unit 2: Finacial Stability 1
第5回[対面/face to face]:Unit 2まとめ
Unit 2 cont.
第6回[対面/face to face]:Unit 3: Financial Stability 2
Unit 3: Financial Stability 2
第7回[対面/face to face]:Unit 3まとめ
到達度の確認
Unit 3まとめ
In-class midterm exam
第8回[対面/face to face]:Unit 4:Financial Stability 3
Unit 4:Financial Stability 3
第9回[対面/face to face]:Unit 4 まとめ
Unit 4:Cont.
第10回[対面/face to face]:Unit 5:Diet and Health
Unit 5:Diet and Health
第11回[対面/face to face]:Unit 5まとめ
プレゼンテーションの準備
Unit 5 cont.
Prep for presentation
第12回[対面/face to face]:Unit 6:Health Status
プレゼンテーションの準備
Unit 6:Health Status
Prep for presentation
第13回[対面/face to face]:プレゼンテーション(1)
Presentation 1
第14回[対面/face to face]:プレゼンテーション(2)
Presentation 2
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
総合的な英語力やプレゼンテーションスキルを積み上げていけるように,学習した内容については各自授業外で復習すること。
本授業の準備学習・復習時間は合わせて2時間を目安とします。
テキスト(教科書)Textbooks
Well-being: Essential Elements for Our Life (松柏社)
参考書References
必要に応じて適宜紹介します。
成績評価の方法と基準Grading criteria
平常点40%, 小テスト・レポート・提出物課題30%、プレゼンテーション30%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
段階的にライティングスキルとスピーキングスキルを向上させ、アウトプットスキルを身につけられるように指導します。さらに、英語学習への更なる意欲を育てることを目指します。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
英和辞典(電子辞書可)