現代福祉学部Faculty of Social Policy and Administration
LANe100JB(英語 / English language education 100)基礎英語ABasic English A
山本 五郎Goro YAMAMOTO
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 現代福祉学部Faculty of Social Policy and Administration |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2021 |
授業コードClass code | N0491,N0488 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 水2/Wed.2,水3/Wed.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 多摩 |
教室名称Classroom name | |
配当年次Grade | 1 |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
入学年度Admission year | |
カテゴリー(2021年度以前)Category (~2021) |
福祉コミュニティ学科 総合教育科目 言語コミュニケーション科目 |
カテゴリー(福祉コミュニティ)Category (Department of Community Development) | |
カテゴリー(臨床心理)Category (Department of Clinical Psychology) | |
カテゴリー福祉コミュニティ学科(2020年度以前入学者)Category福祉コミュニティ学科 (~2020) | |
カテゴリー福祉コミュニティ学科(2021年度以降入学者)Category福祉コミュニティ学科 (2021~) | |
カテゴリー臨床心理学科(2020年度以前入学者)Category臨床心理学科 (~2020) | |
カテゴリー臨床心理学科(2021年度以降入学者)Category臨床心理学科 (2021~) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
This course is designed to develop students' English presentation skills. Students will understand what a good presentation entails and be able to apply their knowledge to deliver English presentations. In the semester, students will learn basic presentation skills and on-stage performance including posture, gesture, and position, as well as English prosody and useful expressions and vocabulary items. At the completion of this course, students will be able to deliver a presentation in English on topics that are familiar or of personal interest, ranging from future plans, on-campus events, club or circle activities to domestic or international current news and social or global issues. Students will also be able to appropriately design and use visual aids (PowerPoint slides). For the purpose of this course, each class meeting involves various activities such as group discussions, writing scripts, peer reviews, and creating visual aids. Students are encouraged to work on such activities in English.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
身近な話題や個人的に関心のある話題について,英文を読み,英語でプレゼンテーションができる能力を習得する。
英語の資格試験の問題形式を用いて総合的に英語力を伸ばす。
到達目標Goal
英語の情報を適切に理解し,身近な話題や個人的に関心のある話題について,話かかりやすく英語で伝えることができるようになること。
プレゼンテーションで用いるスライドを英語で作成できるようになること。
英語の語彙力・読解力・表現力を伸ばすこと。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
ハンドアウトを用いて各種演習を行います。
第2回以降,毎回授業開始時に小テストを行います。
課題等に対するフィードバックについては,学習支援システムのコメント欄等で対応します。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回:ガイダンス
Self-introduction
授業の進め方,評価方法,使用教材・授業内演習についての説明
第2回:on-stage performance 1
Making eye contact / TOEIC Listening 1
第3回:on-stage performance 2
Maintaining posture / TOEIC Reading 1
第4回:on-stage performance 3
Using gestures / TOEIC Listening 2
第5回:Linguistic skill 1
Projecting / TOEIC Reading 2
第6回:Linguistic skill 2
Pacing / TOEIC Listening 3
第7回:Linguistic skill 3
Expressing / TOEIC Reading 3
第8回:Linguistic skill 4
Repetition / TOEIC Listening 4
第9回:Linguistic skill 5
Sentence structure / TOEIC Reading 4
第10回:Presentation skill 1
Using visual aids / TOEIC Listening 5
第11回:Presentation skill 2
Concluding / TOEIC Reading 5
第12回:Presentation skill 3
Answering questions / TOEIC Listening 6
第13回:Presentation skill 4
Presentation contest / TOEIC Reading 6
第14回:授業の振り返り
Review
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
プレゼンテーションスキルや資格英語に対応できる総合的な英語力を積み上げていけるように,学習した内容については各自授業外で復習・演習すること。
本授業の準備学習・復習時間は合わせて1時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
ハンドアウト
参考書References
必要に応じて適宜紹介します。
成績評価の方法と基準Grading criteria
平常点30%, 小テスト 20%, レポート・提出物課題 20%, プレゼンテーション 30%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
本年度新規科目につきアンケートを実施していません
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
英和辞典(電子辞書可)